کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» منتشر شد

کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» اثر رضا عیسی نیا به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایسنا چاپ دوم کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و به همت انتشارات این پژوهشگاه انتشار یافته است.

این اثر در پنج فصل تالیف شده که در فصل نخست که تحت عنوان کلیات و تمهیدات نظری تالیف شده، به صورت‌بندی مناسبات حوزه علمیه با دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره و استقلال حوزه علمیه و قلمرو آن تبیین شده است.

نویسنده در فصل دوم که با عنوان حاکمیت سیاسی ایران و نهاد مرجعیت نوشته شده، به نهاد مرجعیت در دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی می پردازد و هر یک را تشریح می کند.

نقش مراجع و نظام سیاسی در مدیریت حوزه علمیه عنوان سومین فصل از کتاب است که در این فصل، ضمن بیان تاریخچه‌ای از حوزه علمیه در ایران، به نقش مراجع و نظام سیاسی در مدیریت حوزه علمیه در دوران قاچار و پهلوی و همچنین جمهوری اسلامی پرداخته است.

در فصل چهارم این اثر که تحت عنوان حاکمیت سیاسی و سلب قدرت از نهادهای قدرتمند اجتماعی تالیف شده، به مطالبی با عناوین پهلوی اول و دوم برای سلب قدرت حوزه علمیه و مناسبات جمهوری اسلامی با حوزه علمیه، سلب یا تقویت قدرت؟ اشاره می‌شود.

نویسنده در فصل پنجم به بیان راهکارها و پیشنهادها برای استقلال حوزه علمیه پرداخته و اقدامات و زمینه سازی‌های حوزه علمیه، اقدام‌ها و زمینه سازی‌های حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پیش نیازهای تعامل روحانیت با نظام سیاسی و نقطه یا نقاط تعامل نظام و حوزه را مطرح می کند.

علاقه‌مندان جهت خرید مجازی این کتاب می‌توانند به نشانی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا