آیت‌الله غروی: قرآن محور تمام حرکت‌ها در حوزه باشد

ایجاد پیوند عاطفی جامعه با قرآن

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن صادقین (ع) گفت: این مرکز که تحت اشراف آیت‌الله الهی از بزرگان حوزه اداره می‌شود و برکات خوبی داشته و دارد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) در مورد اهمیت قرآن کریم افزود: امام (ع) فرمودند: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ‏ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَیْرِ عِلْمِهِ کَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِی لَا یَسْتَفِیقُ مِنْ جَهْلِهِ‏ بَلِ الْحُجَّهُ عَلَیْهِ أَعْظَمُ‏ وَ الْحَسْرَهُ لَهُ أَلْزَمُ‏ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم‏». (نهج البلاغه للصبحی صالح، ص: ۱۶۴)؛ این روایت تاکید فرموده است که به فراگیری قرآن بپردازید، ولی خودتان را در لفظ و قرائت آن محصور نکنید بلکه در کنار ظواهر به تفقه در قرآن پرداخته و به عمق مفاهیم آن دست یابید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه بیان کرد: مراد از تفقه در این روایت تلاش برای فهم عمیق قرآن کریم به اندازه مقدورات ما انسان‌هاست، زیرا دستیابی حقیقی به عمق قرآن مخصوص معصومان است و برای مقام غیر ولایت ممکن نیست.

غروی عنوان کرد: در این روایت تاکید شده که قرآن، بهار قلوب است؛ لذا استشفاء به نور آن توصیه شده است؛ قرآن، امراض نفسانی و روحانی و عقلانی انسان را شفا می‌دهد البته در صورتی که صرف مطالعه و قرائت آن نباشد و باید کلام خدا را با متانت و تانی بخوانیم و به آن عمل کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن دارای قصص نابی است بیان کرد: این قصص تجاربی برای سعادتمندی انسان در زندگی دنیا و آخرت در اختیار او قرار می‌دهد و منحصر در هیچ زمان و مکانی نیست.

غروی با اشاره به تعبیر دیگری از امام علی (ع) اظهار کرد: بر اساس این تعبیر خداوند در قرآن کریم تجلی کرده است؛ یعنی خدا آن قدر در قرآن قدرت‌نمایی کرده که انسان می‌تواند او را ببیند و با ارتباط با قرآن خدا را درک کند.

وی اظهار کرد: قرآن کریم ثقل اکبر و اهل بیت (ع) ثقل اصغر هستند؛ زیرا در ثقل اکبر، هم لفظ و هم محتوا بر قلب پیامبر نازل شده است.

غروی با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) عنوان کرد: ایشان فرمودند که «علَیکُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماماوقائدا»؛ لذا قرآن باید محور و رهبر هر حرکتی در جامعه و در حوزه علمیه باشد، زیرا هر کسی که آن را امام و رهبر قرار دهد به سعادت ابدی و بهشت خواهد رسید و کسی که به مفاهیم آن پشت کند به جهنم مبتلا می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن آن قدر عظمت دارد که امام سجاد (ع) در مورد آن فرمودند: اگر مشرق و مغرب زمین از بین برود و من در زمین تنها باشم با قرآن احساس وحشت و تنهایی نمی‌کنم؛ بنابراین اگر انسان با روش درست و عمیق سراغ قرآن برود مشکلات او برطرف خواهد شد و بهترین انیس و مونس انسان کلام خداوند است.

غروی با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه‌ای به قرآن کریم و تفسیر و مسائل حول القرآن داشته باشیم، عنوان کرد: قرآن کریم بسیار حیات‌بخش برای ما است، لذا در مرحله اول خود ما روحانیت و طلاب باید رفتار و خلق و خوی خود را قرآنی و ماخوذ از آن کنیم و در درجه بعد سراغ دیگران برویم و آن را تبلیغ کنیم.

وی افزود: قرآن، قانون اساسی اسلام است و اهل بیت (ع) مبین آن هستند؛ بنابراین نباید همه سعی ما معطوف به لفظ و مفاهیم باشد، ولی درگیری احساسی و عاطفی میان ما و قرآن برقرار نشود.

غروی با بیان اینکه قرآن کریم کتابی است که در میان مذاهب اسلامی در مورد آن اختلافی وجود ندارد و همه آن را قبول دارند اظهار کرد: قرآن زبان و گفتمان بین‌المللی اسلام و مسلمین است و می‌توانیم بسیاری از حقائق حقوقی، کلامی و … را از آن استخراج کنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه رشته تفسیر و علوم قرآنی، رشته‌ای مهم در حوزه است، عنوان کرد: امروزه تهاجم به دین و قرآن و اسلام بسیار زیاد است و شبهات فراوانی هم از سوی مغرضان و برخی افراد غیرمغرض که در ذهن‌شان سؤال وجود دارد، ایجاد می‌شود و باید طوری سراغ تفسیر و علوم قرآنی برویم که بتوانیم با این مسئله مقابله علمی و دقیق و متقنی داشته باشیم.

غروی با بیان اینکه هر روز هزاران شبهه از سوی مخالفان بیان می‌شود، بیان کرد: امروز با گذشته تفاوت اساسی وجود دارد؛ زیرا در گذشته وقتی شبهه‌ای هم مطرح می‌شد در سطح علما و حوزه‌ها باقی می‌ماند و مدت‌های مدیدی طول می‌کشید تا به سطح عمومی برسد، اما امروز با گسترش رسانه‌های جمعی هر شبهه به صورت پررنگ و با تبلیغ فراوان در سطح عمومی مخاطبان منتشر می‌شود و بسیاری هم قدرت تحلیل درست مطلب و مواجهه علمی با آن را ندارند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه رسالت حوزه علمیه در این زمینه سنگین است اظهار کرد: شما طلاب رشته تفسیر و علوم قرآنی باید با تسلط بر مبانی رشته خود بتوانید دفاع درستی در برابر این مسائل داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا