آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به علمای الازهر: روایت واقعیات تاریخی ارتباطی با اهانت به صحابه ندارد

جمعی از علمای مصر و برداران اهل سنت جنوب ، برخی از برنامه های تاریخی که از صدا و سیما پخش می شود را اهانت به صحابه پیامبر(ص) قلمداد کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به واکنش برخی از علمای اهل تسنن نسبت به برخی از برنامه هایی که از صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود ابراز داشتند: جمعی از علمای مصر و برداران اهل سنت جنوب ، برخی از برنامه های تاریخی که از صدا و سیما پخش می شود را اهانت به صحابه پیامبر قلمداد کردند.
معظم له بیان داشتند: این ها باید توجه داشته باشند اهانت یک مساله است و روایت تاریخ مساله ای دیگر و این دو با هم تفاوت اساسی دارند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ابراز داشتند: آیا کسی شک دارد که در تاریخ اسلام جنگی به نام جمل واقع شده است، آیا کسی شک دارد که طلحه و زبیر بیعت امام شان را شکستند ، آیا کسی شک دارد که شمار زیادی از مسلمانان خونشان در جنگ جمل ریخته شد اینها روایت تاریخ است و قضاوت با خود مردم است.
ایشان در ادامه این بحث خود افزودند: آیا کسی شک دارد که در اسلام جنگی به نام صفین واقع شد؟ کسی شک دارد بعضی از صحابه با امام زمان خود بیعت نکرد و به جنگ با او برخاستند و گروه زیادی کشته شدند، آیا شما می گویید که تاریخ را نقل نکنید؟
معظم له تاکید کردند: نباید چشم را بر تاریخ بست تحقیر مساله ای است و تحقیق مساله ای دیگر و هیچ گاه نباید بین این دو را خلط کرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: این برادران خوب است توجه بفرمایند که مسائل تاریخی را نمی شود فراموش کرد، تمام کتب تاریخی اسلام پر است مخصوصاً در کتب تاریخی اهل سنت نیز این مساله درباره طلحه و زبیر و عبدالله بن زبیر وجود دارد.
ایشان ادامه دادند: اگر تاریخ را آن گونه که هست بررسی کنیم بسیاری از حقایق و مطالب روشن می شود.
معظم له افزودند: در طول تاریخ اسلام عده ای از صحابه در مسیر پیامبر باقی ماندند و عده ای هم در این مسیر باقی نماندند، اگر ما بدون تعصب با قضایا و رویدادهای تاریخی برخورد کنیم تکلیف ما روشن می شود، این مسائل شرح واقعه است وبه هیچ وجه اهانت نمی کنیم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به حدیثی، طعنه زدن نسبت به شخص مسلمان را امری مذموم ارزیابی کرد و فرمودند: اگر فرد مومن کوچکترین اهانتی نسبت به مسلمان دیگری انجام دهد و یا بدون دلیل به او نسبت کفر و ارتداد بدهد این شخص از اخوت اسلامی خارج می شود.
ایشان افزودند: جمعی از وهابیون سلفی تا کسی پایش را جلو و عقب می گذارد نسبت شرک و ارتداد به او می دهند که با توجه به این حدیث خودشان این نسبت به خودشان باز می گردد.
معظم له با تاکید بر اینکه پیامبر (ص) تکفیر مسلمانان را جایز نمی دانند ابراز داشتند: نباید نسبت بد درباره کسی داشت البته مساله صحت اعمال و قبول آن موضوع دیگری است.

 

(منبع: سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا