توصیه‌های امام رضا درباره امانت‌داری

حجت‌الاسلام پورامینی با اشاره به تاکیدات امام رضا(ع) بر امانت‌داری در نامه به عبدالعظیم‌حسنی(ع)، گفت: امانت‌داری موجب شهامت، افزایش رزق و روزی، عافیت در دنیا و آخرت و صمیمیت اجتماعی شده و اعتماد عمومی را در پی دارد.

به گزارش وسائل، ویژه برنامه «مسیر فیروزه» به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت و با موضوع امانتداری با حضور حجت الاسلام «محمدباقر پورامینی»، کارشناس مذهبی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام پورامینی امانتداری را از مولفه های استحکام بخش در روابط اجتماعی برشمرد و گفت: امام رضا (ع) در نامه خود به عبدالعظیم حسنی(ع) بر ادای امانت اصرار ورزیده اند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امانت از اصول اساسی و مشترک در میان همه ادیان آسمانی است، افزود: امانت به معنای ایمنی و اطمینان است و امانتدار باید از خیانت به کسی که امانتی به او داده، خودداری کند.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: خداوند در قرآن کریم امانتداری را از جمله صفات برجسته مومنان راستین عنوان می کند. جمله «انّی لکم رسول امین» در کلام پیامبران الهی نیز فراوان شنیده می شود که من برای شما فرستاده ای امین هستم، این نشان واضحی از اهمیت فضیلت اخلاقی امانتداری است که در کنار رسالت قرار می گیرد.

حجت الاسلام پورامینی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) در این باره گفت: امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «سوگند می خورم لحظه قبل از وفات پیامبر اکرم (ص) سه بار از او شنیدم که فرمود ای علی، امانت را به نیکوکار و بدکار پس بده.»

وی با اشاره به آثار معنوی و اجتماعی امانتداری، بیان کرد: امانتداری موجب شهامت، افزایش رزق و روزی، عافیت در آخرت و دنیا و صمیمیت اجتماعی شده و اعتماد عمومی را در پی دارد.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: اگر فرهنگ امانتداری در سطح عمومی جامعه ترویج یابد خداوند نیز سایه رحمت خود را بر سر مردم عرضه می کند و پیوند میان مردم را محکم تر خواهد کرد.

حجت الاسلام پورامینی با اشاره به احادیثی از امام رضا و امام موسی کاظم (علیهما السلام) در خصوص امانتداری، گفت: امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: «امت من همواره در خیر و سلامت است تا زمانی که به یکدیگر خیانت نکنند. اگر آنها ادای امانت کنند در خیر و سلامت خواهند بود.» همچنین امام کاظم (ع) فرمودند: «رحمت در گرو امانتداری و محبت است و تا زمانی که زمینیان و مردم در جامعه به یکدیگر محبت کنند و امانتدار باشند و به حق عمل کنند مورد رحمت هستند.» طبق این حدیث محبت و صمیمیت اجتماعی و امانتداری در میان مردم از عوامل جلب رحمت الهی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امانت گاه در عرصه مادی زندگی و گاه در عرصه معنوی معنا پیدا می کند. امانتداری در نسبت ما با خداوند نیز جاری است یعنی اگر گوش به فرمان خداوند باشیم و به ادای واجبات و ترک محرمات بپردازیم امانتداری کرده ایم.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا