دو وظیفه سنگین طلاب در نگاه آیت‌الله العظمی مظاهری

آیت‌الله العظمی حسین مظاهری در پیامی به مناسبت افتتاح مدرسه علمیه علامه بزرگ نایینی، دو وظیفه سنگین طلاب علوم دینی «فهم و شناخت عمیق دین» و ابلاغ و تبلیغ آن را بیان کردند.

متن کامل پیام معظم‌له به شرح ذیل است:

قال الله تعالی: وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ

خداوند بزرگ را سپاسگزاریم که در آستانۀ عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر، عید امامت و ولایت، در شهر با ایمان و فرهنگ نایین، مدرسه علمیه ای مزین به نام مبارک علامه عالی مقام، شیخ الفقهاء و الاصولیین مرحوم آیه الله العظمی میرزای بزرگ نائینی قدّس سرّه الشریف – که حقاً سند افتخار آن منطقه می‌باشند – تأسیس و افتتاح می‌گردد. وجود چنین بنای درخوری، که با اهتمام بسیار، به سامان رسیده است، برای تحکیم موقعیّت دینی و مذهبی شهر نائین و استمرار و ارتقاء هرچه بیشتر برنامه‌های حوزوی و امر با اهمیّت تربیت طلاب و عالمان عامل، امری لازم و ضروری بود و امروز با عنایات خداوند تعالی و در سایۀ توجّهات صاحب اصلی حوزه‌های علمیه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفداء، زمینۀ اهتمام و تلاش هرچه فراوان‌تر جوانان عزیز این شهر برای ورود به خانه مبارک امام زمان علیه‌السّلام و مفتخر شدن به سربازی آن حضرت، فراهم گردیده است.

از این جهت باید از تلاش مخلصانه و فعالیّت عالمانۀ امام جمعه فاضل و محترم نایین جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمود میرزا بیگی دامت تأییداته که با اهتمام بارز خویش، این بناء شکوهمند را فراهم آورده‌اند و نیز به طور ویژه از مدیر بزرگوار حوزۀ علمیۀ اصفهان آیه الله جناب آقای طباطبائی دامت برکاته و نیز همکاران محترمشان که با حمایت و نظارت خود و انواع مساعدت‌ها، زمینه‌های این حرکت بسیار مناسب را از ابتدا تا انتها تضمین نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم و از خداوند تعالی، توفیقات عالیۀ آن عزیزان را در استدامۀ این حرکت‌های امیدبخش مسألت می‌نمایم.

تذکّر این نکتۀ مهم را به طلاب و فضلاء عزیز نیز لازم می‌دانم  که به تصریح قرآن کریم، دو وظیفۀ سنگین «فهم و شناخت عمیق دین» و «ابلاغ و تبلیغ آن» بر عهدۀ طلاّب علوم دینی است:

«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»

و ایفای این دو مسئولیّت اساسی در جامعۀ بشری جز با سه ابزار مهم «علم، ایمان و عقلانیّت» امکان‌پذیر نخواهد شد و از این‌رو باید برای انجام این وظایف خطیر، به نحو هرچه شایسته‌تر، قدرت علمی و قوّت معنوی و سطح عقلانیّت حوزه‌‌های علمیه و و طلاّب و فضلاء عزیز به نحو مناسب تضمین گردد و این ممکن نخواهد شد مگر با اهتمام هرچه بیشتر و تلاش هرچه وافرتر طلاّب گرامی و نیز نظارت و برنامه ریزی هرچه کامل‌تر مسئولان و متصدّیان امور حوزه‌های علمیّه.

برادران و فرزندان عزیز! امروز شرایط جهانی و بین المللی از جهات مختلف و خصوصاً از حیث فرهنگی، شرائطی خاص و به یک معنا، بحران زده است. از سویی بشریّت، ‌تشنۀ دریاقت معارف روشن و حیات بخش الهی است و راه نجات خود را از ظلمت‌ها و مصیبت‌های گوناگون روحی و روانی، حرکت به سمت تعالیم تابناک پیامبران خدا می‌داند و از سویی، دست‌ها و دستگاه‌های مختلف برای بی‌اثر کردن این معارف و بد جلوه دادن آن در تمام مناطق دنیا، در حال تو طئه و اقدا‌م‌اند. باید دامن همّت را به کمر بزنیم و با تقویت سطح علم و تقوا و عقلانیّت خود، با تمام توان برای اشاعۀ معارف زندگی‌ساز دین مبین و تعالیم عالیۀ اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین، تلاش کنیم.

امید است تأسیس این مدرسۀ علمیه در دارالمؤمنین نائین، موجب تربیت سربازانی وفادار و بصیر و با ایمان و عالم و عامل برای حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد و به مصداق «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ»، زمینۀ مناسبی برای اشاعه و تروج هرچه بیشتر دین و معارف دینی در آن منطقه و در همۀ کشور و بلکه در جهان اسلام گردد،انشاء الله.

از خداوند تعالی مزید توفیقات همۀ عزیزان را خواستارم و بار دیگر از همۀ بزرگوارانی که در این امر خیر با اهمیّت، تلاش نموده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دکمه بازگشت به بالا