زمان و مکان؛ دو عنصر مهم برای جهانگردی دینی

حجت الاسلام دکتر رهدار گفت: توریسم معنوی، از زیر مسائل توریسم است و نه معنویت. توریسم معنوی به‌مثابه یک اقدام اضطراری و تحمیلی در عصر مدرن است که در ذات آن لذت نهفته است. دو عنصر زمان و مکان برای جهانگردی دینی مهم است و بر محوریّت اقتضای پرستش استوار می باشد.

چهارشنبه هفتم خرداد، اولین نشستزمان و مکان؛ دو عنصر مهم برای جهانگردی دینی علمی «توریسم معنوی» به همت موسسه فتوح اندیشه، با ارائه حجت‌ الاسلام دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) و با حضور تعدادی از فعالان و پژوهشگران حوزه فقه بین‌الملل، فقه دولت و فقه گردشگری به صورت وبینار برگزار شد.

در این نشست، حجت‌ الاسلام دکتر رهدار با اشاره به جدید بودن مبحث توریسم‌ گفت: مسئله توریسم از مسائل عالَم مدرن است که اوقات فراغت در آن موضوعیت دارد، اما از آنجا که اوقات فراغت با ماهیت غربی آن، معادل غفلت است، این مسئله در دین جایگاهی ندارد.

وی در تبیین تفاوت اساسی میان مفهوم جهانگردی سنتی و توریسم، اظهار داشت: توریسم به‌مثابه یک پدیده‌ی نوظهور با جهانگردیِ سنتی تفاوت جدی دارد و آن تفاوت این است که در توریسم، خود طریق، موضوعیت دارد نه نتیجه؛ برخلاف جهانگردی سنتی که عمدتاً به دنبال تجارت و کشف امور جدیدِ نافع برای بشر است و نتیجه محور می‌باشد. دو عنصر زمان و مکان برای جهانگردی دینی مهم است و بر محوریّت اقتضای پرستش استوار می باشد.

رئیس موسسه فتوح اندیشه با گذر از مقدمات اظهار داشت: توریسم معنوی، از زیر مسائل توریسم است و نه معنویت. توریسم معنوی به‌مثابه یک اقدام اضطراری و تحمیلی در عصر مدرن است که در ذات آن لذت نهفته است.

وی افزود: بایسته‌های توریسم معنوی ذیل دو عنوان «طرح قوانین اختصاصی برای سفرهای معنوی» و «ترسیم نقشه‌ی اماکن معنوی بر پایه مشترکات دینی» مطرح می شود.

حجت‌الاسلام دکتر رهدار در محور ششم از مباحث خود بیان داشت: ظرفیت‌های انحصاری توریسم معنوی در عرصه تمدنی محور ششم است و برای فعال کردن این ظرفیت‌های تمدنی راهکارهایی را پیشنهاد می شود که ازجمله آن‌ها، ایجاد شبکه ارتباطات جهانی بر پایه نظام ارزش معنوی است.

در ادامه، این استاد حوزه و دانشگاه پیرامون استلزامات توریسم معنوی، مباحثی را طرح کرد و گفت: استلزامات توریسم معنوی عبارت‌اند از: ۱.پویایی فقه گردشگری و در معرض قرار گرفتن آن ۲.ایجاد زیرساخت‌های مادی توریسم معنوی ۳.توجه به زیرساخت‌های معنوی که در دو ساحت «ارتقای درک عمومی متدینین در خصوص توریسم مذهبی» و «انحصار شبکه اجرایی متدینین» مطرح می شود.

در پایان حجت الاسلام دکتر رهدار توریسم معنوی را یک مسئله نوظهور غربی دانسته و گفت: توریسم معنوی زیر مجموعه مباحث گردشگری قرار می گیرد و فرصتی برای جریان مذهبی در فعال کردن تمام ظرفیت‌های توریسم مذهبی به شمار می آید.

 

منبع: مؤسسه فتوح اندیشه

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا