هوش مصنوعی به‌عنوان یک مجتهدیار الکترونیک

به نظر می‌رسید در هوش مصنوعی‌‌ می‌توانیم فراتر از این حرکت کنیم تا جایی که بعضی آن را به مجتهد الکترونیکی تعبیر می‌کنند اما ما به آن قائل نیستیم و فکر می‌کنیم این یک مجتهدیار الکترونیک است که می‌تواند به‌عنوان مثال تناقضات یک فقیه را در فتاوی مختلف استخراج و گوشزد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، استاد حوزه علمیه قم و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفتگویی با حوزه پیرامون مهم‌ترین پروژه‌ها و تولیدات مرکز نور از جمله «کلان برنامه رجال» سخن گفت و اظهار داشت: از ابتدای تأسیس مرکز بخش رجال مشغول به فعالیت بوده است و مؤسسان معتقد بودند که کامپیوتر خیلی می‌تواند در حوزه علم رجال به حوزه علمیه کمک کند و کمک اثربخش و فراگیری داشته باشد. بر این اساس برنامه‌های درایه النور، منابع رجالی صدوق (اسانید صدوق)، معجم رجالی مرحوم آیت‌الله خویی و کتب اربعه را اجرا کرده بودیم، اما این‌ها برنامه‌های متفرقی بودند که یک محقق در تحقیق باید به تک‌تک آن‌ها مراجعه می‌کرد تا اطلاعات نهایی را به دست آورد.

وی افزود: الآن موفق شده‌ایم نسخه‌ای از درایه را عرضه کنیم که مجموع این اطلاعات به‌علاوه تعدادی کتب رجالی جدید و منابع سندی جدید از جمله ۱۰۰ کتاب از منابع بحارالانوار را در خود جای می‌دهد. این اثر به‌زودی عرضه خواهد شد. نسخه‌ای از آن تابستان جاری و نسخه‌ای سال آینده عرضه خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به دو آثار «جامع تفاسیر» و «جامع احادیث» اشاره داشت و گفت: در میان آثار استقبال خیلی گسترده‌ای از جامع تفاسیر شد که یک تولید فاخر در کشور محسوب می‌شد و هنوز هم جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های مرکز نور است، همچنین جامع احادیث نسخه ۳٫۵ آن بسیار مورد استقبال است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا