اثر تکوینی اربعین در انسان و جامعه/ اجتماع میلیونی اربعین در تاریخ بی‌نظیر است

مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه دشمنان با کسانی دوست هستند که با آنان می‌رقصند به مسئله اربعین اشاره و تأکید کرد: زیارت اربعین شعار شیعه و باعث انسجام شیعیان در جهان است.

آیت‌الله جعفر سبحانی امروز دوم آبان ماه در پایان درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم در سخنانی با اشاره به فرارسیدن اربعین با بیان اینکه اربعین به صورت عام در روایات از خصوصیات ویژه برخوردار است گفت: خداوند به انسان در سنین جوانی سهل و آسان می‌گیرد، چون شهوات بر او غلبه دارند، اما بعد از گذشت چهل سالگی و تکمیل عقل، مؤاخذه دشوار است؛ بنابراین اربعین اثر تکوینی بر انسان دارد.

وی با بیان اینکه نبوت رسمی به واسطه اربعین تمام می‌شود، تأکید کرد: معلوم است که قوای انبیاء نیز در این سن تکمیل‌تر می‌شوند و نشان می‌دهد اربعین اثر تکوینی در انسان و جامعه دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: در روایت است که انسان وقتی از دنیا رفت علاقه روح به بدن تا ۴۰ روز قطع نمی‌شود و روح ارتباطش را با قفس بدن حفظ می‌کند و به چهلم که رسید انقطاع صورت می‌گیرد.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: اربعین حسین‌بن‌علی(ع) علاوه بر اینکه اثر تکوینی داشته است، زیارت آن حضرت در اربعین شعار شیعه هم هست. فلذا اولین کسانی که امام حسین(ع) را زیارت کردند جابر و دیگران بودند.

وی افزود: اکنون این مسئله برای ما حیاتی شده است، زیرا سران جهان علیه تشیع ابراز ناخرسندی می‌کنند؛ آن‌ها دولتی می‌خواهند که با آنان برقصد و هر چه می‌خواهند امضا کند و با آنان هماهنگ باشد.

این مفسر قرآن گفت: می‌بینند می‌خواهیم مستقل باشیم، براساس کتاب و سنت عمل کنیم و نفتمان برای خودمان باشد، این مسائل برای آنان سنگین است؛ در حالی که در گذشته خواسته‌هایشان را دیکته و در انتخابات مداخله می‌کردند اما اکنون می‌بینند دستشان از همه‌جا کوتاه است.

وی با بیان اینکه شگرد آنان، ایران‌هراسی است در حالی که ایران مرکز اطمینان و قدرت است و برای کسی هراسی ندارد، اظهار کرد: اربعین شعار شیعه برای انسجام شیعیان در سراسر جهان است و از تمام کشورها در اجتماع اربعین جمع می‌شوند و حین زیارت به شعار حسینی عمل می‌کنند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حضور در زیارت اربعین هم باعث انسجام تشیع و هم احیای شعار حسینی است، گفت: در تاریخ بشر نخوانده‌ایم که میلیون‌ها جمعیت برای یک هدف در یک منطقه جمع شوند! در سال گذشته بنابر آمارها ده میلیون نفر حضور داشتند.


منبع: ایکنا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا