بازاریان؛ متولیان اصلی آموزش فقه بازار

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور با بیان اینکه بازاریان متولیان اصلی آموزش مکاسب و فقه بازار هستند، گفت: الحمدلله این کلاس‌ها در حال جا افتادن است. کار در زمینه فقه بازار در اختیار خود بازاریان است و بسیج اصناف هم در این زمینه به نقش مدیریتی مشغول است.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج بازاریان؛ متولیان اصلی آموزش فقه بازار/ برخی رؤسای اصناف همکاری نمی‌کننداصناف و بازاریان کشور، در گفت‌وگویی به بیان نکاتی درباره اهمیت دخالت اصناف و بازاریان در تبلیغ و ترویج مکاسب و فقه بازار و همچنین نقش دولت در این زمینه پرداخت و گفت: بنده امروز در حال رفتن به امام‌زاده زید بازار هستم که روزهای چهارشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ کلاس‌های فقه بازار در آن برگزار می‌شود و بازاریان هم همت کرده‌اند که این کلاس‌ها را از حدود یک ماه قبل آغاز کرده‌ و هر هفته آن را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازاریان متولیان اصلی آموزش مکاسب و فقه بازار هستند، ادامه داد: تدریس کلاس‌های فقه بازار از سوی جناب رضوان‌زاده، از علمای بازار برگزار می‌شود. الحمدلله این کلاس‌ها در حال جا افتادن است. بنابراین کار در زمینه فقه بازار در اختیار بازاریان است و بسیج اصناف هم در این زمینه به نقش مدیریتی مشغول است.

حسن‌پور درباره میزان استقبال رؤسای اصناف و اتحادیه‌ها از کلاس‌های فقه بازار بیان کرد: بخشی از رؤسای اتحادیه‌‌ها و اتاق‌های اصناف هم با موضوع آموزش فقه بازار همراهی دارند و به باور لازم رسیده‌اند اما برخی از آنها هنوز این باور را ندارند. بنابراین باید سعی کنیم این باور را در میان آنها هم ایجاد کنیم و در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی برعهده دارند.

الزام اصناف به حضور در کلاس‌های فقه بازار

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره نقش دولت در آموزش مکاسب و فقه بازار یادآور شد: دولت در این زمینه نقشی را برعهده ندارد. البته ما با مرکز امور اصناف در وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و مفاد این تفاهم‌نامه هم ابلاغ شد و اکنون در حال انجام است. فقط باید رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها که رئیس کمیسیون نظارت هم محسوب می‌شوند همتی کند و این موضوع را به میزان بیشتری ترویج کنند تا به امید خدا کار به خوبی پیش برود.

وی با اشاره به ملزم بودن همه کسبه و بازاریان به فراگیری احکام فقهی مربوط به بازار، تصریح کرد: در قانون نظام صنفی آمده است که همه کسبه‌ای که قصد دارند پروانه کسب برای انجام فعالیت در بازار را اخذ کنند باید احکام کسب و کار را یاد بگیرند و آموزش لازم هم به آنها ارائه شود. این آموزش‌ها هم در سراسر کشور بر عهده بسیج اصناف گذاشته شده است. بنابراین اصناف موظف هستند که به مدت شش ساعت در کلاس‌های مربوط به فقه بازار حضور پیدا کنند.

آموزش فقهی ۲۳۰ هزار بازاری در سالی که گذشت

رئیس بسیج اصناف و بازاریان سراسر کشور ادامه داد: کتابی هم در این موضوع چاپ شده که در اختیار کسبه و اساتید کلاس‌ها در سراسر کشور گذاشته می‌شود تا براساس آن، شش ساعت مبانی اصلی فقه بازار و مکاسب را تدریس کنند. حتی گواهی لازم به عنوان آموزش‌های عمومی کسب و کار برای این موضوع صادر خواهد شد.

حسن‌پور با اشاره به آمار حضور در کلاس‌های فقه بازار بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۲۳۰ هزار نفر در سراسر کشور در این دوره‌ها حضور پیدا کردند. متولی آن هم بسیج اصناف است اما از اتاق‌های اصناف، اتحادیه‌های صنفی و خود بازاریان هم در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

راه‌اندازی بسیج اصناف در اکثر اتحادیه‌ها

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره تعامل این نهاد با رؤسای اصناف و اتحادیه‌ها در سراسر کشور بیان کرد: روابط و تعامل بسیار نزدیکی داریم. در اکثر اتحادیه‌ها و اصناف، بسیج اصناف راه‌اندازی شده است و همه فرماندهان پایگاه‌های ما بازاری و برخی از آنها هم رئیس اتحادیه هستند. بنابراین تعامل بسیار خوبی با مجموعه‌های مختلف داریم و در همه امور اعم از فرهنگی و مذهبی این تعامل با آنها در حال گسترش است.

وی با اشاره به مهم‌ترین سرفصل‌هایی که در کلاس‌های فقه بازار امام‌زاده زید بازار تدریس می‌شود، تأکید کرد: دو هفته پیش که بنده در این کلاس حضور داشتم در مورد فسخ معاملات بحث شد. همچنین بحثی درباره واجبات معاملات صورت گرفت و اکنون به بخش آداب معاملات و مکروهات و مستحبات رسیده‌اند. هر جلسه‌ای یک عنوان را بررسی می‌کنند و در پایان هم حدود ۱۵ دقیقه وقت در اختیار بازاریان قرار می‌دهند تا آنان هم سؤالات خود را مطرح کنند.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور در پایان درباره وضعیت استقبال بازاریان از این کلاس‌ها گفت: کسانی که ملزم به حضور در کلاس‌های فقه بازار هستند، در این کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و از مباحثی که تدریس می‌شود استقبال خواهند کرد، اما کلاس‌های هفتگی فقه بازار ما در اما‌م‌زاده زید بازار تهران هم تاکنون با استقبال خیلی خوبی مواجه شده است. در سایر استان‌ها هم استقبال خوبی از کلاس‌های آموزش فقه بازار می‌شود.


منبع: ایکنا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا