تببین جایگاه علمی مرحوم علامه غفران مآب موسس مدرسه علمی شیعه در لکهنو

موسسه کتابشناسی شیعه در کنار بنیاد فرهنگی امامت و با همکاری نمایندگی ولی فقیه در هندوستان نشستی علمی با موضوع ‌«خدمات علمی و دینی خاندان اجتهاد و خاندان عبقات در هند» برگزار نمود.

در این نشست که به عنوان پیش نشست همایش مدرسه کلامی فقهی شیعه در لکهنو و با حضور روحانیان شیعه ی دهلی،  در روز یک شنبه دوازدهم اسفندماه ، در خانه فرهنگ ایران واقع در دهلی  انجام شد   حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده محترم ولی فقیه در هند ضمن خیر مقدم به هیئت ایرانی به تشریح جایگاه عالمان شیعه در تاریخ هند و نقش مهاجران ایرانی در ترویج علم و دانش با موضوعات مختلف در شبه قاره پرداخت.
ایشان به همین مناسبت به فعالیتهای بنیاد فرهنگی امامت و موسسه کتابشناسی شیعه در راستای احیای آثار مدرسه علمی شیعه در لکهنو اشاره نموده و ضمن بیان ضرورت این قبیل  فعالیتها  از دست اندرکاران احیای آثار قدردانی نمود.
پس از آن حجت الاسلام والمسلمین مختاری مدیر محترم موسسه کتابشناسی شیعه به تببین جایگاه علمی  مرحوم علامه غفران مآب موسس مدرسه علمی شیعه در لکهنو پرداخت و به برخی از ویژگی های  ایشان از زبان اساتید وی همچون مرحوم سید مهدی طباطبائی بحرالعلوم و سید علی طباطبائی صاحب ریاض اشاره نمود.
وی همچنین ضمن اشاره به نامه نگاریهای اعلام نجف و هند ،  خدمات مادی مدرسه لکهنو به حوزه علمیه نجف را مورد توجه قرار داد.
حجت الاسلام والمسلمین مختاری در پایان برخی از آثار مرتبط با زندگی نامه خاندان اجتهاد را که تاکنون در موسسه کتابشناسی شیعه احیا شده است،  به حاضرین معرفی نمود.

در پایان این نشست جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده محترم ولی فقیه در هند ضمن تقدیر از سخنرانان و حاضرین ابراز امیدواری نمود که این قبیل نشستها مقدمه ای باشد برای تعامل بیشتر موسسات و افراد مختلف جهت احیای آثار ارزشمند این دوره از تاریخ پربار شیعه.
لازم به ذکر است در روز شنبه نهم  مارس ۲۰۱۹ مصادف با هجدهم اسفندماه ۱۳۹۷ در شهر لکهنوی هند همایشی تحت عنوان «مدرسه کلامی – فقهی شیعه در لکهنو» برگزار خواهد گردید که طی آن از بخشی از آثار احیا شده توسط بنیاد فرهنگی امامت و موسسه کتابشناسی شیعه رونمایی صورت خواهد گرفت.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا