سخنرانی حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی در دیدار جمعى از طلاب حوزه هاى علمیه خوزستان

آیت الله هاشمى شاهرودى برنامه ریزى کلان حوزه ها را براى ایجاد زمینه لازم جهت نقش آفرینى طلاب و فضلا را در عرصه هاى مختلف ضرورى دانستند.

ایشان در دیدار جمعى از طلاب حوزه هاى علمیه خوزستان، ایجاد حکومت اسلامى را زمینه اى بسیار مناسب براى کار و فعالیت در عرصه هاى مختلف از جمله فرهنگى ـ فکرى و سیاسى برشمردند و افزودند اگر چه در حال حاضر هم در بعد داخلى و هم در بعد خارجى، نیاز به اسلام وجود دارد، اما با توجه به اینکه دشمنان اسلام زمینه هاى مقابله با اسلام را گشوده اند، وظیفه علما و مراجع و کسانى که پیرو امام و رهبرى هستند سنگین تر است.

آیت ا… هاشمى شاهرودى تصریح کردند طلاب هم باید با توجه به همین مسائل وارد حوزه ها بشوند تا بتوانند در این عرصه مهم انجام تکلیف کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برنامه ریزى حوزه ها در این عرصه باید از ابتداى ورود طلاب و بطور متوازن انجام شود خاطرنشان کردند انجام تکلیف در این عرصه ها واجب کفایى است.

عضو فقهاى شوراى نگهبان قانون اساسى شاخصه هاى کلى ورود به حوزه ها را براى طلاب تشریح کردند و افزودند کسب هر چه بیشتر علم و معرفت در زمینه هاى مختلف رکن اول این امر است.

ایشان تصریح کردند براساس شرایط امروز تنها آشنایى با کتب کلاسیک حوزه ها کافى نیست بلکه طلاب باید با مسائل مختلف همانند نظام هاى اجتماعى ـ علوم انسانى و بسیارى از مسائل دیگر حداقل آشنایى را داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین علمیه قم زهد، تقوى و تزکیه را رکن دیگر ورود به حوزه ها برشمردند و گفتند الگو بردارى از زندگى ائمه اطهار و بزرگان گذشته و امروز و روش زندگى آنها در امور شخصى و اجتماعى در راه رسیدن به این امور مهم بسیار ضرورى است.

آیت ا… هاشمى شاهرودى شاخصه سوم براى ورود به حوزه علمیه را عشق به اسلام و داشتن احساس مسئولیت نسبت به مردم و جامعه دانستند و افزودند بزرگان حوزه ها، همت خود را در راه مسائل جزئى، صرف نمى کردند بلکه به عدالت، مبارزه با ظلم و فقر و ایثار و شهادت و موارد مشابه توجه جدى داشتند .

آیت ا… هاشمى شاهرودى همچنین با اشاره به نقش آفرینى علماى بزرگ خوزستان در تاریخ اسلام و تشیع تاکید کردند امروز هم مردم خوزستان مردم ولایت مدار و پایبند به اعتقادات دینى هستند و همین امر موجب شد که دشمن بعثى نتواند به اهداف شوم خود دست یابد.

 

(منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی)

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا