به گزارش شبکه اجتهاد، این اثر به بررسی مبانی ،مسائل و احکام فقهی پدیدهای رسانهای میپردازد و میکوشد تا تفقه در عرصه ارتباطات و رسانه را تبیین کرده و به سوی شکل دهی روشمند تفقه در رسانه و ارتباطات گام بردارد.
برخی از موضوعات و مسائل فقهی مطرح شده در جلد اول پس از تبیین کلیات و مفاهیم عبارت است از فقه محتوا و پیام رسانهای و نیز فقه رفتار و پدیدههای رسانه و ارتباطات که در سه فصل تدوین شده و احکامی مانند غنا و موسیقی، رقص و حرکات موزون در رسانه، سرگرمی، مسابقات، قمار رسانهای، مناظره و تضارب آرا، حکم ارتداد در رسانه، احکام اقرار، قذف و شهادت از طریق رسانه، ترویج سحر و جادوگری، نشر اکاذیب، مباهته در رسانه، اشاعه فحشا و منکر، فقه اطلاع رسانی و خدعه است.
همچنین در جلد دوم تحت چهار فصل به کلیات و مفاهیم، مبادی و مبانی ارتباطات، بررسی فقهی مسائل و پدیدههای رسانه و ارتباطات و فقه رسانههای تعاملی و پیوستاری اشاره میکند.
برخی از محورهای جلد دوم عبارت است از فقه مکتوبات رسانهای، فقه النظر، حکم پخش موارد الزام آور شرعی، فقه معاملات رسانهای، حکم تولید و ساخت عروسک و ربات در برنامههای ترکیبی، حکم اختلاط بازیگران مسلمان و غیر مسلمان،حکم رسانه و حریم خصوصی، فقه فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، فقه تجارت الکترونیک و تله شاپینگ، احکام زیارت مجازی، فقه بازیهای رایانهای و حکم ازدواج اینترنتی که قسمتی از محورهای جلد دوم میباشد.
گفتنی است، جلد اول در ۳۸۳ صفحه و جلد دوم در ۳۲۸ صفحه در قطع وزیری توسط انتشارات بهنشر آستان قدس رضوی (ع) به زینت طبع آراسته و روانه بازار علم و فرهنگ گردید.