مقتلی که مخاطب آن طلاب جوان‌اند

افراد مورد خطاب ما برای این کتاب، نه مداحان، بلکه طلاب جوانی هستند که می خواهند در ایامی چون محرم الحرام، برای تبلیغ دین و احیای فرهنگ عاشورا به نقاط مختلف سفر کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی در نشستی علمی با موضوع بررسی کتاب «تاریخ، قیام و مقتل امام حسین(ع)» که در دانشگاه باقر العلوم‌(ع) قم برگزار گردید، در مورد عواملی که زمینه ساز شکل گیری و تدوین این کتاب شد، گفت: همواره از زمان کودکی کتاب های پدرم در مورد مقتل امام حسین(ع) که مربوط به زمان های صفوی می شد را می خواندم؛ با مطالعه این کتاب ها و کتاب های دیگری در این زمینه متوجه تحریفاتی در این نمونه از کتاب ها شدم، از این رو برای اولین بار و قبل از اقدام به تدوین این کتاب، کتابی در مورد تحریفات عاشورا نوشتم.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان ساخت: استاد محمدجواد صاحبی که از صاحب نظران در عرصه عاشورا پژوهی محسوب می شود نیز برای این که طلاب به سمت کتب متفرقه و شاید غیر قابل استناد در مورد امام حسین(ع) نروند، مقتلی با نام مقتل الشمس نوشت، ولی این کتاب نتوانست آن گونه که باید و شاید در حوزه و در میان طلاب جایی برای خود بیابد.

* مقاتلی که اثر گذار نیستند؟

وی با انتقاد از مقتل‌نویسانی که آثار آنها نتوانست در جامعه جایی برای خود پیدا کند گفت: مقتلی که تنها سراغ تحریفات رفته و خود چیزی را برای ارائه کردن نداشته باشد اثر گذار نخواهد بود، از این رو با همین فکر و اندیشه بود که به فکر تدوین کتاب«تاریخ، قیام و مقتل امام حسین(ع)» افتادیم.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی افزود: هدف از نوشتن این کتاب این بود تا بتوانیم آگاهی بخشی کرده و به این ترتیب قدم مؤثری در زمینه تاریخ کربلا و مقتل امام حسین(ع) برداریم.

وی خاطرنشان ساخت: افراد مورد خطاب ما برای این کتاب، نه مداحان، بلکه طلاب جوانی هستند که می خواهند در ایامی چون محرم الحرام، برای تبلیغ دین و احیای فرهنگ عاشورا به نقاط مختلف سفر کنند.

این محقق و مورخ حوزوی، با یادآوری این نکته که پشتوانه مالی این کتاب را مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عهده دار شد، گفت: از مزایای این کتاب جامعیت آن است؛ به گونه ای که تمام فصول کتاب که فکر می کردیم یک خطیب جوان به آن ها نیاز دارد را آورده و توضیحاتی راجع به آن ها داده ایم.

* اشکالات را پاسخ داده‌ایم

وی افزود: نکته دیگر در این باره این است که تمام دیدگاه ها پیرامون موضوعات کتاب را آورده و اگر اشکالی را دیده ایم، به آن ها پاسخ داده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی، بخش ویژه این کتاب را سیره تاریخی عزاداری امام حسین(ع) دانسته و گفت: در این بخش از کتاب، تمام تاریخ عزاداری امام حسین(ع) و جایگاه آن در میان مردم را مورد مطالعه قرار داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب ما دائره المعارف نیست، بلکه کتابی است که یک طلبه می تواند همراه خود به تبلیغ برده و از آن استفاده  کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در حال حاضر تنها جلد اول این کتاب آماده شده که البته همین جلد اول از آغاز حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا پایان روز عاشورا را شرح داده است و پاسخ گوی تمام جزئیات حادثه کربلاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پیشوایی در پایان یادآور شد: این کتاب  توسط افراد مختلفی تدوین شده که بنده تنها نقش مدیریتی آن را به عهده داشتم.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا