نظر بی‌بی دوعالم درباره مسئولیت زنان

آیت‌الله میرسجادی گفت: تسبیح حضرت زهرا (س) اثرات و برکات بسیاری دارد و هر کس بر آن مداومت کند، شقی و بدعاقبت نمی‌شود؛ امام صادق (ع) فرمودند: ثواب تسبیح مادر ما حضرت زهرا (س) برابر با هزار رکعت نماز است.

به گزارش وسائل، در عظمت و بزرگی حضرت فاطمه زهرا (س) همین بس که در نسب خانوادگی شهره جهان است، زیرا پدری چون حضرت محمد (ص)، اولین فرد جهان هستی در کمال و فضائل و مادری چون خدیجه کبری (س)، یکی از زن های کامله جهان هستی و دومین مسلمان و فداکارترین فرد در راه اسلام و همسری چون امیرمؤمنان علی (ع) که به منزله جان پیامبر (ص) و برترین انسان بعد از ایشان است و فرزندانی چون حسنین (ع) و زینبین (س) دارند. باوجود این، عظمت شخصیت بانوی آفتاب و مهر محدود به این موضوع نمی شود.

در این زمینه گفتگویی با آیت الله سید محمد حسین میرسجادی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران، درباره تبیین فضائل و خصائص حضرت زهرای بتول(س) ارائه شده است که مشروح آن در ادامه می آید:


دختر عظیم الشان پیامبر اسلام (ص) را به نام های متعددی می شناسیم، حضرت دقیقا چند نام داشتند؟

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از حسن بن عبدالله از یونس بن ظبیان از امام جعفر صادق (ع) نقل کرده است که مادر حسنین (ع)، در پیشگاه خداوند متعال ۹ اسم دارند: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. هر یکی از این اسامی، وجه تسمیه ای دارند، برای نمونه وجه تسمیه فاطمه این است که حق تعالی حضرت زهرا (س) و شیعیان اش را از آتش دور نگاه می دارد.

جایگاه حضرت صدیقه کبری (س) در میان زنان عالم چیست؟

طبق روایات حضرت فاطمه (س) برترین زنان دو جهان است. یکی از فضائل آن حضرت این است که ادامه دهنده نسل پیامبر اسلام(ص) هستند. به تعبیر بسیاری از مفسران سوره کوثر در شان حضرت فاطمه زهرا (س) نازل شد. رسول خدا (ص) فرزندانی داشت که از دنیا رفتند به همین دلیل عده ای از کفار و مشرکان، پیامبر اسلام (ص) را مقطوع النسل نامیدند که خداوند در سوره کوثر، به ادامه نسل حضرت محمد (ص) اشاره کرده و دشمنان آن حضرت را ابتر نامید. یکی از فضایل حضرت زهرا (س) ازدواج ایشان با امیرالمومنین (ع) است که حاصل این ازدواج، تولد فرزندانی بود که راه پیامبر (ص) را ادامه دادند. امام صادق (ع) در باره این ازدواج مبارک فرمودند اگر خدا حضرت علی (ع) را خلق نمی کرد برای حضرت فاطمه زهرا (س) هم‌کفوی وجود نداشت.

جایگاه حضرت زهرای مرضیه نزد پیامبر اسلام (ص) چگونه بود؟

شیخ صدوق (ره) نقل کرده که وقتی پیامبر اسلام از سفر بر می گشت به در خانه علی (ع) و فاطمه (س) می رفت و نزد آنها می ماند. شیخ صدوق و شیخ مفید از طریق عامه روایت کردند که رسول خدا (ص) فرمودند، فاطمه پاره تن من است، هر کس او را دوست بدارد مرا دوست داشته است و هر کس او را بیازارد مرا آزرده است.

پیامبر اسلام (ص) بارها فرمودند که فاطمه (س) عزیزترین مردم نزد من است. عایشه، همسر در این باره نقل کرده است که کسی را سراغ ندارم که بیشتر از فاطمه(س) نزد پیامبر(ص) محبوب باشد. فاطمه(س) در رفتار و گفتار شبیه ترین افراد به پیامبر(ص) بود. پیامبر هر وقت نزد فاطمه می آمد، دست های دخترش را می بوسید و او را در جای خود می نشاند.

سبک زندگی حضرت زهرا (س) چه درس هایی برای ما دارد؟

سراسر زندگی مادر سادات، مملو از درس و عبرت برای ما است که در صورت عمل به آنها محبت، مهربانی و رفاه در جامعه فراگیر می شود.ابن بابویه از امام حسن مجتبی (ع) نقل کرده است که «مادرم شب های جمعه تا صبح مشغول عبادت بود، همه را دعا می کرد و شبی متوجه شدم که در حق خود دعا نمی کند. علت را که از مادرم پرسیدم فرمودند «الجار ثم الدار؛ ابتدا برای همسایه ات دعا کن سپس برای خودت و اهل خانه ات.» حسن بصری می گوید «فاطمه (س) عابدترین مردم بود و در عبادت حق تعالی آن قدر بر پای می ایستاد که پاهایش ورم می کرد.» حضرت صدیقه کبری (س) باوجود این همه عبادات، همیشه دیگران را بر خود مقدم می داشت.

آیا از حضرت صدیقه طاهره (س) معجزه ای در منابع نقل شده است؟

طبق روایات معجزات بسیاری از آن حضرت نقل شده است. برای نمونه قطب راوندی نقل کرده است که وقتی حضرت زهرا (س) از دنیا رفتند، ام ایمن، سوگند یاد کرد که در مدینه نخواهد ماند زیرا نمی توانست جای خالی حضرت زهرا (س) را به چشم ببیند. ام ایمن از مدینه خارج و در مسیر مکه دچار تشنگی شدیدی شد. هرچه گشت آبی پیدا نکرد لذا دست به سوی آسمان برد و گفت خدایا! من خادمه فاطمه (س) هستم، آیا مرا از تشنگی نجات نخواهی داد؟ دعای او مستجاب شد و به اعجاز حضرت زهرا (س) دلو آبی از آسمان فرود آمد و طبق برخی روایات، ام ایمن پس از نوشیدن از آن آب، تا هفت سال محتاج خوردن و آشامیدن نشد.

از سوی دیگر،تسبیح حضرت زهرا (س) اثرات و برکات بسیاری دارد و هر کس بر آن مداومت کند، شقی و بد عاقبت نمی شود؛ امام صادق (ع) فرمودند ثواب تسبیح مادر ما حضرت زهرا (س) برابر با هزار رکعت نماز است. دعای نور نیز که منتسب به حضرت صدیقه کبری (س) است، درمان بسیاری از دردها است. آن حضرت دعای نور را به سلمان یاد داد و سلمان نقل کرده است که افراد زیادی در مکه و مدینه با خواندن این دعا خوب شده اند.

چند سالی است موضوع عفاف و حجاب به یکی از بحث های مهم جامعه ما تبدیل شده و افراد زیادی از افزایش بدحجابی در جامعه ما دلگیر هستند. پیام حضرت صدیقه طاهره (س) برای زنان کشور ما در این زمینه چیست؟

بهترین پاسخی که می توان به این سوال شما داد، نقل روایتی تکان دهنده است. زمانی پیامبر اسلام (ص) از حضرت زهرا (س) پرسیدند دخترم، بهترین حالت برای زنان چیست؟ حضرت فاطمه پاسخ دادند: بهترین حالت برای یک زن این است که او مردی را نبیند و مردی نیز او را نبیند. پیامبر اسلام نور دیده اش به سینه چسباند و گفت فاطمه پاره تن من است.

شیخ فصل الله راوندی در کتاب نوادر از امیرالمومنین (ع) نقل کرده که روزی نابینایی اذن خواست تا وارد خانه شود. فاطمه (س) خود را از او مستور کرد. پیامبر اسلام علت این کار را از دخترشان جویا و با این پاسخ روبرو شدند که درست است آن نابینا مرا نمی بیند ولی من که او را می بینم. در برخی روایات این موضوع نیز مطرح شده است که حضرت زهرا (س) چون به خود عطر زده بودند، نمی خواستند عطر ایشان به مشام آن فرد نابینا برسد.

مشارکت اجتماعی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چندین برابری نسبت به قبل از آن پیدا کرده است به طوری که این قشر بر کرسی های مدیریتی مختلفی نیز تکیه زده اند. برخی نگران هستند این مشارکت، زنان را از تربیت فرزندان و ایجاد آرامش برای اهل خانه باز دارد. درس حضرت صدیقه کبری (س) در این زمینه به زنان جامعه چیست؟

روزی پیامبر اسلام (ص) از اصحاب خود پرسیدند در چه حالی یک زن به خدا نزدیک تر است؟ اصحاب پاسخ درستی ندادند تا اینکه حضرت زهرا (س) فرمودند: مدام در خانه خود باشد و از خانه خارج نشود. پیامبر اسلام (ص) فرمودند با شنیدن این پاسخ فرمودند: فاطمه پاره تن من است. حضرت محمد (ص) همچنین کارها را میان امیرالمومنین و دخترشان تقسیم کردند و حضرت زهرا (س) از این موضوع خوشحال بود که کارهای خانه بر عهده او قرار گرفته است. از این روایت، این درس گرفته می شود کهتربیت فرزند و کار در خانه، باید نزد زنان جامعه محبوب باشد و انجام آن را در اولویت قرار دهند.

شهید سردار قاسم سلیمانی را به ولایت مداری می شناسیم، و از سوی دیگر می دانیم که حضرت فاطمه (س) در مسیر دفاع از ولایت، به شهادت رسیدند. همزمانی شهادت این سردار رشید اسلام با ایام فاطمیه، چه پیامی دارد؟

شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دست آمریکایی های زبون به شهادت رسید، زندگی خود را وقف اشاعه فرهنگ ولایت مداری کرد. حضرت زهرا (س) اولین شهید راه ولایت بودند.

شنیدم که شهید سردار سلیمانی در ایام فاطمیه، مجلس روضه در منزل شان برگزار می کرد و ارادت خاصی به حضرت صدیقه کبری (س) داشت. عزتی که خداوند نصیب سردار سلیمانی کرد به دلیل اخلاص، صداقت و پایمردی در مسیری بود که به آن اعتقاد داشت. ایشان الگوی برجسته یک شیعه پیرو حضرت فاطمه (س) است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا