نمی‌توان مصلحت‌گرایی را بر وحی مقدم کرد/ تفاوت در ارث و دیه بین زن و مرد تبعیض نیست

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: یکی از آثار ایمان تسلیم است، ما باید در برابر احکام شرعی تسلیم باشیم.

وی افزود: اگر فلسفه احکام را فهمیدیم که بسیار خوب است اما اگر فلسفه را نفهمیدیم نباید با عقل کوچک خود آن حکم را دستکاری کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که طلاب حوزه علمیه باید در برابر وحی تسلیم باشند، اظهار داشت: وحی خطاپذیر نیست اما عقل خطاپذیر است، گاهی می بینیم که در برخی نوشته و کلام ها حالت غیر تسلیمی وجود دارد که بر خلاف قرآن است.

وی ادامه داد: برخی می گویند باید فتوای عقلانی داشته باشیم که ما هم مخالف نیستیم اما فتوای وحیانی چطور؟ آیا فتوای وحیانی در برابر فتوای عقلانی مقدم نیست؟ در فتوای وحیانی عقل هم در آن قرار دارد چرا که عقل جدای از وحی نیست.

حضرت آیت الله سبحانی منظور از عقل را حسن و قبح عقلی دانست نه عقلی که به معنای مصالح مرسله و مصلحت انگیزی باشد، ابراز داشت: مصلحت انگیزی بعد از پیامبر اکرم(ص) شروع شد و برخی مصلحت را بر نص مقدم کردند، به عنوان مثال برخی از حقوق زکات و سهم سادات را حذف کردند.

وی عنوان کرد: مصلحت انگیزی در وحی اثر و جایگاهی ندارد، مصلحت گرایی را نمی توانیم بر وحی مقدم کنیم.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به مطلب یکی از روزنامه ها مبنی بر این که تبعیض ها باید بین زن و مرد از بین برود واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد: این آقا متوجه نشده که تبعیض و تفاوت با یکدیگر فرق دارند.

وی اضافه کرد: تبعیض در اسلام محکوم بوده اما تفاوت محکوم نیست، به عنوان مثال انگشتان انسان کارساز اما متفاوت هستند و به این تبعیض گفته نمی شود، اگر تفاوت هایی در ارث و دیه وجود دارد تبعیض نیست و این تفاوت تابع ساختمان مزاج زن است چرا که ساختمان مزاج یک زن غیر از ساختمان مزاج یک مرد است.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: مسؤولیت مرد غیر از مسؤولیت زن است، زن و مرد هر دو مسؤولیت دارند و محترم هستند اما مسؤولیت ها تابع ساختمان مزاج است و از بین این تفاوت ها به معنای در نظر نگرفتن ساختمان مزاج آن ها بوده و قهرا به نتیجه نخواهیم رسید.


منبع: رسا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا