آیا مختار رضایت اهل‌بیت (ع) را جلب کرد؟

یکی از محققین و اساتید حوزه، دیدگاه ابن‌تیمیه در مورد مختار را مورد نقد علمی قرار داد و استنادات این دیدگاه را فاقد اعتبار دانست.

به‌گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی شب گذشته در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، در سخنانی با موضوع قیام مختار از دیدگاه سلفیه،‌ اظهار داشت: طبق کتب برخی از اهل سنت مختار از همان دوران نوجوانی ولایتمدار بود و به خاندان بنی‌هاشم تمایل داشت.

وی افزود: طبق دیدگاه یکی از علمای سلفی، مختار خدمات زیادی برای اسلام انجام داد، اما کارهایش با ایمان و برای خدا نبود و این تهمتی است که به امام علی‌(ع) هم زده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دیدگاه ابن تیمیه نسبت به مختار، گفت: ابن تیمیه عنوان می‌کند که ما مختار را قبول نداریم؛ چرا که او دروغگوست یادآور شد: شاهد این دعا را روایتی از پیامبر‌(ص) ذکر کرده که فرمود: در خاندان مختار یک دروغگو و یک راستگو وجود دارد.

*روایتی که نمی‌توان به آن اعتماد کرد؟!

وی در رد این اشکال ابن تیمیه یادآور شد: اولا پیامبر اسلام نامی از کسی نبرده که چه کسی دروغگو و چه کسی راستگو است و از سوی دیگر راوی این روایت اسماء مادر عبدالله‌بن زبیر است، از این رو نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

*دیدگاه امام باقر (ع) درمورد مختار

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر این‌که آیا مختار با قتل قاتلان امام حسین‌(ع) رضایت اهل‌بیت‌(ع) را به خود جلب کرد یا خیر گفت: کسی مدعی عصمت برای مختار نیست؛ چرا که معصومین تنها ۱۴ نفر هستند؛ ممکن است اشتباهاتی از سوی مختار رخ داده باشد، اما روایت بسیار معتبری از امام باقر‌(ع) وجود دارد که فرمود«خداوند مختار را رحمت می‌کند» این به نوعی تایید کارهای مختار در قبال قتل قاتلان امام حسین‌(ع) است.

*امام سجاد(ع) نمی‌توانست بیانیه و اطلاعیه دهد!

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران مبنی بر این که مختار باید از امام معصوم‌(ع) برای قتل قاتلان امام حسین‌(ع) اجازه می‌گرفت، تصریح کرد: دوران مختار، دوران خفقان بود، به گونه‌ای که هنوز حکومت پا برجا بود؛ در این شرایط امام معصوم‌(ع) چه کاری می‌تواند بکند، آیا اطلاعیه و بیانیه بدهد که بروید انتقام بگیرید.

این محقق و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: امام سجاد‌(ع) در دوران تقیه بودند که ۳۰ الی ۳۵ به طول انجامید

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا