بین حکمرانی و حاکمیت خلط کرده‌ایم/ به اسم اسلامیت و جمهوریت، مردم سالاری ذبح نشود/ اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمی‌رسد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از خطاهای ما این است که ما بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردیم. حکمرانی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک وجه آن حاکمیتی هست، یعنی نقش آفرینی دستگاه‌ها دولتی و حاکمیتی، وجه دیگر آن بخش غیر رسمی یعنی به خود مردم باز می‌گردد یعنی به گروه‌های اجتماعی و گروه‌های مردمی باز می‌گردد. اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمی‌رسد. در ادبیات امام راحل و پیش قراولان انقلاب تاکید بر مردم بود و این خیلی مهم است این اساس و پایه گفتمان انقلاب اسلامی است.

شود. به اسم مولفه‌های سخت، قدرت مردم در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست به کنار زده نشوند. امروز یک بلیّه که در جمهوری اسلامی داریم در بیانیه رهبری هم بود، وضعیت اقتصادی است و این به خاطر کج‌راهه‌ای هست که از ابتدای انقلاب بنا گذاشته شد و آن کاهش نقش مردم در اقتصاد و رفتن به سمت اقتصاد دولتی است.

واعظی ادامه داد: یکی از خطاهای ما این است که ما بین حکمرانی و حاکمیت خلط کردیم. حکمرانی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک وجه آن حاکمیتی هست، یعنی نقش آفرینی دستگاه‌ها دولتی و حاکمیتی، وجه دیگر آن بخش غیر رسمی یعنی به خود مردم باز می‌گردد یعنی به گروه‌های اجتماعی و گروه‌های مردمی باز می‌گردد. اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمی‌رسد. در ادبیات امام راحل و پیش قراولان انقلاب تاکید بر مردم بود و این خیلی مهم است این اساس و پایه گفتمان انقلاب اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی افزود: آینده‌نگری در دین ما تاکید شده است و نوظهور نیست؛ آینده‌نگری باعث امیدآفرینی می‌شود، اما آینده‌پژوهی بدیع و نوظهور است. باید آینده‌پژوهی درست فهم شود، آینده‌پژوهی یک کار علمی است که ابعاد مختلفی دارد سه بعد اصلی دارد: یکی روندپژوهی است یعنی شما با مطالعات دقیق و وضعیت‌شناسانه می‌بینید که وضعیت چگونه است مثلا وضعیت دانشگاه‌ها این است، وضعیت مهاجرت نخبگان این است، وضعیت برخورد بودجه‌ای با نظام آموزشی کشور این است، وضع معلمان و آموزش و پرورش چگونه است و براساس روندشناسی می‌شود برای آینده حدس‌هایی زد و احتمال منفی یا مثبت را بیان کرد.

واعظی در ادامه بیان کرد: آینده‌پژوهی به ما قدرت جامعه‌پردازی می‌دهد، قدرت تصرف در روندها می‌دهد تا بتوانیم روندها را اصلاح کنیم و آینده‌های محتمل خوب را دنبال کنیم. اینگونه دانش مسبوق به سابقه نبوده است.

آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی باید انضمامی و مصداقی باشد

بنابر گزارش حوزه، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خاتمه به‌عنوان پیشنهادی به مولف و تهیه کنندگان کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی گفت: آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی باید انضمامی و مصداقی باشد. اگراین ملاحظات و ایده‌هایی که راجع به آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی مطرح کردید، در یک حوزه مصداقی کار شود، خیلی راهگشا هست. یعنی می‌گویید ما مطالب دانشی و هنجاری آن را تولید کردیم؛ این هم یک نمونه و مصداقی از آن. اگر اینطور شود برای دیگران درعرصه‌های مختلف خیلی راه وافق باز می‌شود و به این وسیله تلاش علمی شما نشر و گسترش عینی پیدا می‌کند.

گفتنی است، پایان بخش این مراسم رونمایی از «کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی»، باحضور نویسنده اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا و حجت‌الاسلام والمسلمین بنایی، رئیس دانشگاه طلوع مهر بود.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا