فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد حمایت از غزه

کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان بیانیه‌ای با عنوان فتوای دولت‌های کشورهای مسلمان در مورد تعهداتشان در قبال جنگ غزه صادر کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست خبری اتحادیه جهانی علمای مسلمان (اتحاد العلماء) روز گذشته در مقر این اتحادیه در دوحه قطر با حضور تعدادی از اعضا به ریاست دبیرکل اتحادیه شیخ علی القره داغی برگزار شد.

کمیته اجتهاد و فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان بیانیه‌ای با عنوان «فتوای دولت‌های کشورهای مسلمان در مورد تعهداتشان در قبال جنگ غزه» صادر و تصریح کرد: مداخله نظامی و ارائه تجهیزات نظامی به دولت فلسطین و گروه‌های مقاومت یک تکلیف شرعی است.

در این بیانیه آمده است: دولت‌ها و ارتش‌های رسمی باید فوراً برای نجات غزه از نسل‌کشی و ویرانی همه‌جانبه مداخله کنند. این اقدام مورد انتظار تعهد کامل به وظیفه حمایت دینی، سیاسی، حقوقی و اخلاقی فلسطین در راستای توافقات بین‌المللی و منافع راهبردی منطقه و امت خواهد بود.

در بیانیه فوق با اشاره به تمام کشورهای عربی و مسلمان به‌ویژه مصر، اردن، سوریه و لبنان، همسایگان فلسطین، تأکید شده است: «مداخله نظامی و ارائه تجهیزات نظامی به دولت فلسطین و گروه‌های مقاومت یک تکلیف شرعی است.»

در این بیانیه با اشاره به حمایت همه‌جانبه نظامی، مالی و رسانه‌ای غرب از اسرائیل و همچنین کمک دیپلماتیک آن، از کشورهای عربی و مسلمان درخواست شده است که حمایت مشابه و همبستگی با فلسطین به عمل آورند.

متن کامل این فتوا به شرح زیر است:

۱- دولت‌های حاکم و ارتش‌های رسمی باید برای نجات غزه از نسل‌کشی و نابودی همه‌جانبه، با تعهد کامل به وظیفه حمایت دینی، سیاسی، حقوقی و اخلاقی فلسطین و بر اساس میثاق‌های بین‌المللی و حقوقی، فوراً مداخله کنند.

۲- وظیفه مداخله نظامی و تأمین تجهیزات و تخصص نظامی طبق موارد زیر الزام آور قانونی است

الف. اولاً در مورد فلسطین در سطح تشکیلات خودگردان فلسطین و همه جناح‌های مقاومت در کرانه باختری.

ب. در چهار کشور همسایه یعنی مصر اردن، سوریه و لبنان.

ت. همه کشورهای عربی و اسلامی با هماهنگی داخلی فلسطین و چهار کشور همسایه در یک اتحاد فوری بر وضعیت تردید و ضعفی که چندین دهه ادامه داشته است غلبه کند.

۳- وظیفه قانونی علما، نخبگان و سازمان‌های مختلف است که برای انجام وظیفه خود اقدام عاجل انجام دهند. بر رژیم‌های حاکم، ارتش‌های رسمی و نهادهای سیاسی مقننه، پارلمانی و قضایی برای مداخله عاجل و سریع و همچنین بر عهده گرفتن مسئولیت‌های دینی، تاریخی، قانون اساسی و راهبردی خود فشار بیاورند.

۴- خطرناک‌ترین چیزی که گریبانگیر مردم می‌شود، ناامیدی در احقاق حقوق و رفع ظلم‌ها است که ممکن است منادی ناآرامی‌های عمومی باشد که دامنه و عاقبت آن را فقط خدا می‌داند، به‌ویژه در مواجهه با تجاوزات اخیر صهیونیست‌ها.

۵- حمایت همه جانبه غرب از نظر نظامی، مالی، رسانه ای، دیپلماتیک و استراتژیک است. برای دستیابی به تعادل بین المللی و جلوگیری از ظلم و ستم که ممکن است با ناآرامی مواجه شود، برای کشورهای عربی و اسلامی ضروری است که از لحاظ نظامی، مالی، رسانه ای، دیپلماتیک و استراتژیک با دشمن تقابل کنند.

نمی‌توان تصور کرد که ارتش‌های رسمی که تعدادشان چهار میلیون است و سالانه ۱۷۰ میلیارد دلار برای آن‌ها خرج می‌شود، در پادگان‌های خود محصور بمانند، سلاح‌هایشان زنگ بزند، اما در عین حال ملت فروبپاشد.

۶- جهاد و تدارکات در فلسطین یک وظیفه قانونی و یک مسئولیت اسلامی و بشردوستانه است. سکوت در برابر تجاوز و دفع نکردن آن و دفع آن با حرکت رژیم‌های حاکم و ارتش‌های رسمی نزدیک و نزدیکتر و دارای اولویت از نظر شرع ممنوع است. ترک غزه و الاقصی و بیت المقدس و فلسطین، خیانت به خدا و رسول و مؤمنان و از بزرگ ترین گناهان در پیشگاه خداوند متعال است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا