نخستین مرورگر «سازگار با شریعت» جهان برای ارائه‌ خدمات وب «مسلمان‌پسند»

استارتاپ مالزیایی سلام وب به دنبال ساخت یک تجربه وب حلال برای مسلمانان است که در آن بتوانند پیام‌رسانی، جستجو و مطالعه‌ی اخبار را با فیلترهای مناسبِ درجه‌بندی شده توسط کاربر و مطابق با قوانین اسلامی انجام دهند.

کسانی که وقت زیادی را در فیسبوک و توییتر می‌گذرانند اذعان دارند که شبکه‌های اجتماعی مدرن را به سختی می‌توان دارای مبنایی اخلاقی دانست. این امر برای کاربران مسلمانان اینترنت اشکالی مضاعف دارد؛ چرا که آن‌ها از قمار، پرنوگرافی و مشروبات الکلی پرهیز می‌کنند. به همین علت است که این استارتاپ روی پروژه سلام وب سرمایه‌گذاری کرده و قصد جذب حداقل ده درصد از جمعیت ۱٫۸ میلیاردی مسلمانان جهان را دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، حسنی زرینه محمد خان مدیرعامل این پروژه می‌گوید: «ما می‌خواهیم اینترنت را بهینه کنیم. ما معتقدیم اینترنت خوب و بد دارد، بر همین اساس سلام وب ابزاری در اختیارتان می‌گذارد که شما را به مشاهده‌ی خوبی‌های اینترنت هدایت کند.»

سلام وب ویژگی‌های متعددی در راستای «سبک زندگی اسلامی» دارد. این ویژگی‌ها شامل زمانبندی نمازها، جهت‌نمایی قبله و فیلتر کردن تجارت الکل و گوشت خوک است. این اولین مرورگر سازگار با قوانین اسلامی است که تولید می‌شود.

چنین پروژه‌ای مختص مسلمانان هم نیست. سیستم‌های برچسب‌گذاری و نظرسنجی مردمی مانند Reddit نیز به منظور «ترویج ارزش‌های مطلق» به کابران هنگام مواجهه با محتوای توهین آمیز و جعلی هشدار می‌دهند. در فیسبوک و گوگل نیز تقاضاهای فزاینده‌ای در مورد حریم خصوصی، امنیت و فیلترهای شخص ثالث صورت می‌گیرد.


دین آنلاین برگرفته از راشاتودی

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا