نزار قطری: امروز لحن‌هایی را می‌شنوم که به فرهنگ غرب تعلق دارد

مداح بین المللی مکتب اهل بیت(ع) گفت: اگر بخواهیم به عنوان مداح تأثیر گذار باشیم و مفاهیم دینی را منتقل کنیم، سه مولفه در مرحله توسعه نفس خود باید داشته باشیم؛ که عبارتند از اخلاق، اخلاص و تلاش.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حاج نزار مداح اهل بیت(ع) متولد قطر است و به همین خاطر به او نزار قطری می گویند، اما وی اصالت ایرانی دارد و پدر و مادرش اهل شهرستان لار استان فارس هستند. نزار قطری از ۸ سالگی خدمت به پیشگاه اباعبدالله الحسین(ع) را آغاز کرد. البته شروع کار وی با حفظ ، تجوید و تفسیر قرآن کریم و هم‌چنین مداحی برای اهل بیت(ع) بوده است.

“حاج نزار قطری” مداح نوحه معروف  قصیده (خیره الله من الخلق ابی) یا همان “انا مظلوم حسین(ع)” است که این مداحی با استقبال گسترده ای مواجه شد. وی در طول سال های خدمت به مکتب اهل بیت(ع) آثار مداحی و حتی ساخت برنامه های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان را در دست اجرا داشته که از جمله آن قطار السریع و کوکو … است. اوهمواره سعی نموده قشر کودک و نوجوان را با فرهنگ دینی و اهل بیت (ع) آشنا کند. همکاری با شکبه “هدهد” در راستای ساخت برنامه های دینی برای کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت های وی است. او در حال حاضر در انگلیس زندگی می کند و در کنار سایر مسلمانان این کشور در مناسبت های مختلف سال از جمله ماه مبارک رمضان و ایام محرم و صفر به شیوه های مختلف به تبلیغ و ترویج فرهنگ مکتب ائمه معصومین (ع) می پردازد.

نزار قطری تاکید می کند که مداحی عشق خدمت به مکتب اهل بیت(ع) است و نباید به دید شغل به آن نگاه کرد و مداحان همچون ائمه باید به دنبال کار و تلاش باشند.

“حاج نزار القطری” آلبوم های مداحی زیادی را در سال های خدمتش به مکتب پیامبر(ص) و اهل بیت ایشان از خود به جای گذاشته که یا ثارالله، وحی الرزایا، حسین یا حبیبی ،طریق العشق، رسائل و یوم الزیاره نمونه ای از آنها است.

این مداح اهل بیت(ع) اخلاص را یکی از مولفه های اصلی موفقیت مداحان می داند. دوری از سبک های غربی و سخیف که در شان ائمه معصومین نیست را از نکات مهم برای مداحان قلمداد می کند. او به ۴زبان دنیا مسلط است و مداحی ها و اشعار بسیاری به زبان عربی و فارسی دارد. در حال حاضر که جهان با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند کار خود را متوقف نکرده است و ادعیه و مناجات ماه مبارک رمضان را از طریق فضای مجازی که از جمله پخش زنده از اینستاگرام ،است قرائت می کند.

گفتگوی اختصاصی خبرگزاری حوزه با حاج نزار قطری را در زیر می خوانید:

حوزه: به نظرشما در شرایط کنونی جهان در حالی که رسانه های مختلف با تبلیغات گسترده خود سعی در به انحراف کشاندن جوانان مسلمان به شیوه های مختلف دارند، مداحان چگونه می توانند مفاهیم دینی را به نسل جوان در کشورهای مختلف انتقال دهند و در این زمینه تاثیر گذار باشند؟

بنده قبلاً هم به این موضوع اشاره کرده ام که اگر بخواهیم به عنوان مداح تأثیر گذار باشیم و مفاهیم دینی را منتقل کنیم، سه مولفه در مرحله توسعه نفس خود باید داشته باشیم؛ که عبارتند از اخلاق، اخلاص و تلاش. ما باید از اخلاق اهل بیت(علیهم السلام) الگو برداری کنیم و تاریخ آنان را مطالعه کنیم و ببینیم در شرایط مختلف چگونه رفتار کرده اند، زیرا مردم ما را رصد می کنند و اخلاقمان را باید با اهل بیت(علیهم السلام) منطبق کنیم.

دوم؛ موضوع اخلاص است. یعنی اینکه “قربه الی الله” در این مسیر حرکت کنیم و دنیا را فقط محل عبور بدانیم؛ که اگر این چنین باشد، کلام من موثر خواهد بود. سوم موضوع کوشش و تلاش است که اگر این چنین شد شعر و سبکی که مطالعه و عمق بیشتری داشته باشد؛ حتما مورد اقبال اقشار مختلف قرار خواهد گرفت و به خصوص که نسل جوان با دقت بیشتری نیز اشعار و سبک ها را رصد می کند و وقتی ببینند که مداح به ذائقه او اهمیت داده و کار فاخری را عرضه کرده است بیشتر استقبال خواهند کرد.

حوزه: شما همواره در مناسبت های مختلف برنامه هایی در راستای نشر فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام) داشتید با توجه به شرایط پیش آمده در جهان به دلیل شیوع کرونا در ماه مبارک رمضان امسال چه برنامه هایی را آماده دارید و معمولا چه محتوایی دارند؟

بنده امسال با توجه به شرایط پیش آمده تصمیم گرفتم که از طریق فضای مجازی به قرائت ادعیه بپردازم و الحمدلله با استقبال خوبی مواجه شده ام و انشاءالله در دیگر مناسبت های این ماه نیز حتما برنامه های مدح و ثنا و مرثیه را خواهم داشت. با توجه به اینکه در اکثر نقاط دنیا امکان حضور در محافل مذهبی وجود ندارد، به این شکل خدمت خود را به اهل بیت(علیهم السلام) ادامه خواهم داد.

حوزه: نظرتان در خصوص انحراف در آثار برخی از مداحان که متاسفانه امروزه به شکل های مختلف دیده می شود، چیست و راه جلوگیری از آن را چه می دانید؟

مداحان در خصوص انتخاب شعرها باید دقت داشته باشند و حتما آنها را از نظر معنایی و روایی مورد بررسی قرار دهند و حتما در این زمینه از متخصصین امر مشورت بگیرند. زیرا ما که این اشعار را بر منبر می‌خوانیم، در حقیقت داریم بعضی روایات را بیان می‌کنیم. اگر کلام معصوم را نقل می کنیم، بنابراین نباید از منابع روایی ضعیف باشد. یا وقتی مقتل می‌خوانیم، آنچه بر امام حسین(ع) گذشته است را باید بیان کنیم و از مقاتل مورد تایید علما استفاده کنیم؛ چرا که اگر عکس این رویه باشد، مرتکب معصیت بزرگی می شویم و لذا انتخاب اشعار و قصاید بسیار مهم است. مبحث دیگر باید دقت داشته باشیم که لحن هایی که انتخاب می کنیم در شأن خواندن مجالس اهل بیت(علیهم السلام) باشد و به دور از مجالس لهو و لعب باشد. زیرا متاسفانه امروزه لحن هایی را می شنوم که بسیار سطحی هستند و به فرهنگ غربی تعلق دارد و بعضا حتی شعر نیز خیلی سخیف و سبک است که بسیار جای تأسف دارد. چرا وقتی شعرهای زیادی  با محتوا و قوی و موثر وجود دارد می بایست یک چنین شعر های ضعیفی خوانده شود؟

مسئولیت سنگین مداحان در دوری از لحن های مجالس لهو و لعب

ما مداحان مسئولیت سنگینی داریم و نباید لحنی که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد را در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) بخوانیم. در این زمینه همان طور که اشاره کردم استفاده از فرهنگ غنی و سنتی ایرانی می تواند بسیار در این زمینه به ما کمک کند.

مداحی شغل نیست،عشق خدمت به مکتب اهل بیت(ع) است

مساله دیگر بحث معیشت مداح است؛ که می بایست مداح فقط دنبال کار مداحی نباشد و زندگی خود را از راه مداحی نگذراند. همانند اهل بیت(علیهم السلام) که کار و مجاهدت می‌کردند. مداحان هم باید کار کنند و مداحی را فقط برای عشق به خدمت اهل بیت انجام دهند.

حوزه: شما مداحی های خود را به چه زبان هایی ارائه می دهید و استقبال جوانان از آثارتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

من به چهار زبان عربی، فارسی ،انگلیسی و اردو تسلط دارم و البته بیشتر مداحی هایم به زبان عربی و فارسی بوده است. جامعه هدف هر یک از مداحی هایم قشر خاصی بوده اند. همچنین آثاری مانند “قطار السریع” مخصوص کودکان ساختم و الحمدلله با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و یا اینکه با استفاده از سبک های سنتی قدیمی از ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس کارهای مختلفی را گردآوری کردم که با اقبال اقشار مختلفی از جمله جوانان نیز روبرو شد. احیای فرهنگ سنتی هر منطقه و استفاده از ظرفیت بومی آنان از جمله تاکتیک های من در امر مداحی بوده است.

حوزه: درخصوص بازخورد مداحی های شما دربین غیرمسلمانان هم توضیح دهید.

بنده کشورهای زیادی رفته‌ ام و با ملت های مختلفی برخورد داشته ام. اما به طور کلی، کسانی که در کشورهای غربی زندگی می‌ کنند و همچنان معتقد به دین هستند علاقه ویژه تری به اهل بیت(علیهم السلام) دارند، چرا که آنها دسترسی راحت تری به انواع وسایل لهو و لعب و امور دنیا را دارند، اما همچنان به اعتقاد خود پایبند هستند. لذا این افراد با کسانی در کشورهای اسلامی ساکن هستند به لحاظ اعتقادی در جایگاه ویژه تری قرار دارند.

کنجکاوی غیر مسلمانان در خصوص عزاداری شیعیان در خیابان ها

اما طبیعی است که وجود فرهنگ اهل بیت در غرب و نشر آن آثار خاصی را ایجاد کرده است. همچنان که در لندن در ایام عاشورا شیعیان در یک روز به صورت یکپارچه به صورت دسته جات در خیابان راهپیمایی و عزاداری می کنند. این کار باعث کنجکاوی غیر مسلمانان در این زمینه می شود و باعث نشر فرهنگ اهل بیت می شود که در این زمینه شاهد حرکت های مشابهی در نقاط دیگر کشورهای غربی نیز هستیم.

حوزه: شما به غیر از مداحی برنامه های مختلفی خاص کودکان و نوجوانان در این سال ها تهیه کرده اید. در خصوص ضرورت ساخت برنامه های دینی برای کودکان و نوجوانان در شرایط کنونی توضیح بفرمایید.

در زمینه رسانه شیعه من نظراتی داشته ام که در این زمینه توضیحاتی می دهم. زمانی که بچه دار شدم واقعا خلاء وجود یک رسانه شیعه برای کودکان را احساس می کردم و شاهد بودم در این زمینه در آن زمان محتوایی که مناسب کودکان من در زمینه نشر فرهنگ شیعه باشد وجود ندارد و متاسفانه در این زمینه کاری انجام نشده بود؛ که خود به فکر افتادم و با تولید آثار انیمیشنی مانند “قطار السریع” و “کوکو” و… که مختص برای کودکان بود، قدم برداشتم.

تولید برنامه و آثار انیمیشنی با محتوای دینی برای کودکان

اما حتی با وجود استقبال زیاد نیز احساس کردم که می بایست قدم های بزرگتری در این زمینه برداشت چرا که رسانه شیعه مختص کودکان وجود نداشت و بسیار در این زمینه تلاش کردم و بعضا در رسیدن به هدفم نیز به شکستهایی برخوردم. اما بازهم به تلاش خود ادامه دادم و بحمدلله با آشنا شدن با مجموعه شبکه “هدهد” بخشی از اهدافم محقق شد و توانستم با همکاری با این شبکه الحمدلله برنامه های گوناگونی را تولید کنم و بحمدلله دوستانم در این مجموعه نیز تولیدات متنوعی را داشته اند ولی به نظر بنده هنوز جای کار و تلاش بسیار داریم تا بتوانیم برنامه هایی با استاندارد بالاتری تولید کنیم تا در نشر معارف اهل بیت(علیهم السلام) برای کودکان و تزکیه آنان قدمی برداریم.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا