آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی:
مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه»، علامه مجلسی «رضوان‌الله‌علیه» را «مظلوم» خواندند و از کسانی که بحارالأنوار این محدّث بزرگ جهان اسلام را تضعیف می‌کنند، انتقاد کردند.

معظم له در این دیدار فرمودند: مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌که آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.

مرجع عالی‌قدر افزودند: از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می‌گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود.

معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا عقل‌گرایی تلاش می‌کنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقی‌زاده نقل می‌کرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحار‌الأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمی‌گذارند.

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی افزودند: از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود.

معظم له در ادامه‌ی سخنانشان به موضوع رجعت در فرهنگ شیعه اشاره کردند و فرمودند: مرحوم والد ما، نسبت به حدیث خیلی اهتمام داشتند و کتابی راجع به رجعت دارند. آقای محدّث ارموی که سالیان متمادی راجع به رجعت می‌نوشتند، تمام آن کتاب را در کتاب خود وارد کرده‌اند و می‌گفتند که تحقیقی‌ترین مطلبی که در این‌باره نوشته شده همین کتاب است.
مرحوم آقای خمینی هم در کشف‌الأسرار گفته‌اند که برخی از آقایان حوزه در ردّ شریعت سنگلجی کتابی نوشته‌اند و در آن‌جا از کتاب والد ما تعریف کرده است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا