به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم‌افزاری ارزشمند معجم موضوعی بحارالانوار ۲ تولید و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نرم‌افزار معجم موضوعی بحارالانوار 2 تولید شد

به گزارش نورسافت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در جهت دسترسی سریع و آسان پژوهشگران به محتوای کتاب ارزشمند بحارالانوار، با استفاده از فناوری‏‌های روز و به همراه پژوهشی نسبتاً جامع در این کتاب، نرم‌افزاری پژوهشی معجم موضوعی بحارالانوار ۲ را تولید و به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

گفتنی در این نرم افزار، متن کامل ۲۰ عنوان کتاب در ۱۶۶ جلد، شامل: بحار الأنوار، سفینه البحار، مستدرک سفینه البحار، به همراه ترجمه‌های موجود و همچنین فرهنگ موضوعی و لفظی کتاب بحار الأنوار، مشتمل بر: ۱۵۸۶۴ کلیدواژه، ۹۴۹۷۷ نمایه ترکیبی، ۱۲۲۹۶۲ موضوع (چکیده) در اختیار پژوهشگر قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید، از جمله امتیازات خاص نرم‌افزار معجم موضوعی بحارالانوار ۲ نسبت به نسخه قبل می‌توان به ارائه آن در قالب جدید معجم موضوعی استاندارد اشاره نمود که این قالب علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، دسترسی سریع به بخش‌های لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی و …. ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان انتخاب دو یا چند موضوع، نمایه و کلیدواژه به‌طور هم‌زمان با قابلیت جستجو میان آنها، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، امکان ثبت میزان استفاده کاربر از قابلیت‌های نرم‌افزار و نیز در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان، امکان پورت نرم‌افزار روی پلتفرم‌های مختلف و نیز تغییر نحوه نمایش مانند حذف اعراب، نمایش صفحه‌ای و پاراگرافی از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

همچنین، برطرف شدن پیچیدگی و سختی استفاده از قالب‌های معجم موضوعی که در گذشته شاهد آن بودیم و ساده شدن رابط کاربری در جهت استفاده راحت‌تر پژوهشگر، از جمله موارد با اهمیتی است که در قالب معجم موضوعی استاندارد به آن توجه شده است.

گفتنی است در این نرم افزار برای کاربران، این امکان فراهم شده که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و … در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می‌باشد.

لازم به ذکر است که مرکز تحقیقات در زمینه تولید معجم‌های موضوعی به‌جز در زمینه حدیث، اقدامات گسترده و تلاش‌های ارزشمندی را از خود نشان داده که نتیجه آن زحمات، تولید چند نرم‌افزار در موضوعات مختلف تفسیر قرآن، فقه و اصول و فلسفه و… بوده است که از جمله آنها می‌توان به فرهنگ موضوعی تفسیر تبیان، فرهنگ موضوعی تفسیر المیزان، معجم موضوعی آثار فلسفی ملاصدرا و معجم موضوعی نور الفقاهه و… اشاره نمود.

کسب اطلاعات بیشتر و تهیه نرم‌افزار معجم موضوعی بحارالانوار

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا