شماره جدید فصلنامه حوزه با پرونده «نماد روشنفکری حوزوی»

فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی حوزه (شماره ۳ و ۴) ویژه حوزه‌های دینی، از دوره جدید با شمارگان پیاپی ۱۷۸ و ۱۷۹، با عنوان «نماد روشن فكری حوزوی» با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر سید عباس صالحی و سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در طلیعه فصلنامه تحلیلی انتقادی حوزه می‌خوانیم: مجله حوزه، مولود حوزه پس از انقلاب است؛ که پرچم روشن فکری حوزوی را در سال‌های نخست انقلاب اسلامی برافراشت این مجله همراه با رسالتی متولد شد که انقلاب اسلامی بر دوش حوزویان نهاد. مجله حوزه هم پا و در سایه انقلاب اسلامی نزدیک به چهار دهه در عرصه مطبوعات دینی و حوزوی حضوری گونه گون و پر رنگ داشت و نخستین مجله صنفی و حوزوی است که از دهه شصت پیرامون سازمان دهی و مأ موریت‌های نوین حوزه در راستای اهداف انقلاب قلم زده است.

دهه نخست، در مسائل صنفی روحانیت مأموریت‌های جدید آن درباره انقلاب اسلامی رقم خورد و حوزویان را به نوسازی تشکیلات و فرا گیری علومی فراخواند که پاسخ گوی پرسش‌ها ونیازهای نوپیدا باشد.

دهه دوم، درخور آن دوره، به شناساندن اسوه گانی پرداخت که در میدان مرزبانی عصری از دین و شکوفایی حوزه و اصلاحات اجتماعی دینی کامیاب بوده اند، مانند میرزای شیرازی، شیخ مفید، میرزای نائینی، سید جمال الدین اسد آبادی، آیه اللّه بروجردی، امام خمینی و … .

دهه سوم، در پی نوع نگاه حوزه به موضوعات اجتماعی و انقلابی و نوپدید بود و در هر سه زمینه فراز و فرود‌هایی داشته است.

امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و پیدایی پرسش‌هایی نوآمد و عصر دیجیتال و جهانی شدن به یاری فرهیختگان و روشن اندیشان حوزوی، هم دغدغه سلامت و طراوت و توفیق انقلاب اسلامی را در سر دارد و هم چونان دهه اول دل نگران ناخوشی «حال حوزه» و دغدغه دار انجام بهینه وظایف و رسالت حوزویان است.

مجله حوزه از موضع فن آورارن حوزه پژوه، سخن می‌گوید و توجیه کننده حال کنونی حوزه و روحانیت نیست، بلکه در پی افق گشایی و فردای تمدن سازی حوزه و روحانیت است.

مقاله‌ها: سخن سردبیر: «روحانیت و چهل سالگی انقلاب ‌اسلامی، عبدالرضا ایزدپناه» و «دیدار آفتاب، دیدار اعضای هیئت امنا، رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی با رهبر معظم انقالب، سوم دی ۱۳۹۷» از مطالب آغازین بخش «مقاله‌ها» است.

«وضعیت شناسی حوزه علمیه درچهل سالگی انقلاب اسلامی، احمد واعظی»؛ «چالش‌های کنش‌گری حوزه علمیه در تدوین سیاست‌های فرهنگی، مهدی مولایی آرانی»؛ «مطالعات تمدنی درحوزه‌های علمیه ایران بعد از انقلاب، حبیب الله بابایی»؛ «الزامات و اقتضاهای جهانی شدن حوزه علمیه، محمدعلی‌میرزایی»؛ «تحول فقه سیاسی بعد از انقلاب اسلامی، سیدسجاد ایزدهی»؛ «تحولات مرجعیت شیعه درعصر جمهوری اسلامی، علی اشرف فتحی»؛ «روحانیت وتهافت علوم شرعیه و علوم جدیده، عبدالوهاب فراتی»؛ «دیوان سالاری در حوزه، مهدی سلیمانیه» و «چالش‌های حوزه علمیه در عصر جدید، محمود ذکاوت» از مقالات چاپ شده در این فصلنامه است.

پرونده: «نمایی از تاریخ شفاهی دفتر به روایت محمد جعفری گیلانی»؛ «دفتر و ساحت پژوهش، گفتگوبا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی»؛ «جایگاه تبلیغات دینی در دفتر مصاحبه با سعید روستا آزاد»؛ «روشن فکری حوزوی؛ تأملی دوباره شریف لکزایی»؛ «آزاد اندیشی نهادی؛ پیش‌شرط روشنفکری حوزه محسن جبارنژاد»؛ «در مسیر پویایی: از کارکردگرایی تا مسئله‌محوری قطب‌های فکری و فرهنگی در دفتر» از دیگر مطالبی است که در بخش «پرونده» فرادید مخاطبان قرار گرفته است.

گفتگو و گزارش: همچنین در بخش «گفتگو و گزارش» می‌خوانیم: «بازاندیشی روایتی از چهل سالگی انقلاب،با رویکرد روحانیت حاکم و اصل (حقیقت شریعت‌ محوری) گفتگو ‌با دکتر نعمت‌الله فاضلی»؛ «اقامه دین در چشم‌انداز حوزه (اقدام‌ها و کاستی‌ها)، گفتگو ‌با سید عباس نبوی»؛ «چهل سال تجربۀ تعامل: روحانیت و نظام اسلامی؛ حقوق و مسئولیت‌ها، گفتگو ‌با محمود حکمت‌نیا»؛ «میزگرد روشنفکری حوزوی؛ پورفرد، مهدوی زادگان و جبارنژاد»؛ «نتایج یک پیمایش: اندیشه سیاسی امام خمینی در محک شناخت طلاب جوان، علی‌اکبری معلم»؛ ««خود»های روحانیت در شبکه‌های اجتماعی؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها، سید محمدکاظم قهفرخی».

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه مکتوب و ارتباط با این فصلنامه به نشانی قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر مجله حوزه مراجعه و یا با شماره: ۳۷۷۴۲۱۵۸ ۰۲۵ و نیز واحد توزیع ۷‌۶۶۶۶۱۱۳۷‌۰۲۵ارتباط برقرار کنند.

یادآوری می‌شود، فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی حوزه با صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و مدیرمسئولی دکتر سید عباس صالحی و سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه در ۲۹۶ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

دانلود نسخه pdf شماره سوم و چهارم فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی حوزه

دانلود نسخه pdf شماره سوم و چهارم فصلنامه تحلیلی ـ انتقادی حوزه

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا