چندی است برخی از افراد مسائل و محدویتهای اقتصادی را دستاویز قرار داده و این خدشه را مطرح میکنند که منابع مالی که صرف ایام محرم میشود را باید صرف ساخت بیمارستان، مدارس، کمک به نیازمندان و یا صرف ساخت و ساز تخریبهای حاصل از سیل و زلزله کرد و یا تفکری دیگری در رواج است که نتایج این نذریها اسراف و توزیع ناعادلانه غذا بین مردم است.
طبق بررسیهای بهعمل آمده می توانگفت این نظریهها نه تنها علمی و صحیح نیست بلکه در نقطه عکس واقعیات قرار دارد. با توجه به آمار اعلام شده در ایران روزانه به غیر از وعده صبحانه، حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون وعده غذایی تهیه میشود که با نگاهی در سطح کلان مشخص میشود که حجم بسیار زیادی مواد غذایی در روز مصرف میشود. اگر این میزان مواد غذایی را با خرید کلی محرم مقایسه کنیم به ۲ نکته مهم دست خواهیم یافت.
اول اینکه با تهیه مواد غذایی عمده حجم واسطه گری و دلال بازی در هنگام خرید کاهش مییابد و دوم اینکه زمان و روند تهیه غذا در سطح وسیع تقلیل یافته و در منابع انرژی مثل آب و گاز و غیره نیز صرفه جویی میشود و این خط بطلانی است بر تفکر عدهای است که سفره های نذری محرم را حیف و میل و اسراف می دانند .
در چند سال گذشته وضعیت معیشت بسیاری از خانوار تغییر کرده و روند تهیه غذا برای آنان با دشواری صورت می گیرد که این نذریها میتواند فرصت مناسبی برای اطعام این افراد باشد.
از سویی دیگر با برپایی و زنده داشت فرهنگ عاشورایی، و با یاد آوری ایثار و بذل جان سرور آزادگان جهان درراه اسلام، فرهنگ انفاق در جامعه و نزد افراد شکل خواهد گرفت که با تبعیت از سرور شهیدان، داراییهای ناچیز خود را برای کمک به هم نوع خود بکار برند و این همدلی و یاری نه تنها در مراسم عاشورا و اهدای نذری بلکه در تمام ایام سال و زمان های نیاز به هم نوع خواهد بود.
یکی از دستاوردهای رادیو اقتصاد در راستای وظیفه رسانهای خود برای زنده نگهداشت فرهنگ عاشورایی و اشاعه فرهنگ نذری، برنامه چای نذری ویژه محرم است که با بهرهمندی از تحلیلهای کارشناسان اقتصادی برای اولین بار برکات توزیع و درآمد و مصرف نذری و نقش این فرهنگ معنوی در چرخه رونق تولید، صرفه جویی اقتصادی در سطح کلان جامعه و نیز مدیریت توزیع را اطلاعرسانی میکند.
منبع: پایگاه اینترنتی وسائل