علل بروز بحران‌ها از نگاه ملاصدرا / به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا

ملاصدرا، عدم رهبری دینی و تقید نداشتن به شریعت، بی‌توجهی نخبگان و بزرگان را مهمترین عامل بروز بحران‌ها در جامعه می‌دانست.

به‌گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر شریف لک‌زایی در نشست علمی‌ که با موضوع «صدرا در کتاب کسر اصنام الجاهلیه» که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به جایگاه علمی و عرفانی، ملاصدرا، اظهار داشت: ملاصدرا یکی از عالمان، عارفان و فیلسوفان بزرگی بود که دارای آثار و تالیفات فراوانی می‌باشند که متاسفانه بسیاری از آنها مغفول مانده است.

وی افزود: با اشاره به جایگاه این فیلسوف بزرگ، شایسته است که تمام آثار ایشان مورد واکاوی و تحقیق قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب کسر اصنام الجاهلیه ملاصدرا را مدنظر قرار دارد و گفت: این کتاب به زبان فارسی و حتی در انگلستان به زبان انگلیسی ترجمه و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لک‌زایی، با بررسی محتوای این کتاب، گفت: این کتاب، در مباحث حکمت علمی است که بخش عمده آن در نقد صوفیان و عارف نمایان است.

 

*اشراف ملاصدرا به اوضاع اجتماعی

وی با اشاره به این‌که این کتاب از آخرین آثار ملاصدرا می‌باشد، ابراز داشت: مباحث این کتاب نشانگر آن است که ملاصدرا بخوبی جامعه دوران خود را شناخته و نسبت به اوضاع اشراف کامل داشته است.

مدیر پروژه حکمت سیاسی متعالیه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: ملاصدرا در تحلیل نابسامانی‌ها و بحران‌های جامعه، عامل اصلی را نبود رهبری دینی و سیاسی دانسته و بحران‌های دیگر را نشات گرفته از آن توصیف کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین به عقیده ملاصدرا عامل دوم این نابسامانی‌ها به دلیل نقش کمرنگ و بی‌توجهی نخبگان و بزرگان می‌باشد.

 

*راهکارهای رفع نابسامانی‌های جامعه از دیدگاه ملاصدرا

دکتر شریف لک‌زایی در پایان با تشریح راهکارهای این فیلسوف بزرگ در حل نابسامانی‌ها، اذعان داشت: از دیدگاه ملاصدرا، تقید به شریعت، بسط اخلاق و توجه به امور معنوی با محوریت و رهبری فردی عارف و حکیم تنها راه رفع نابسامانی‌های جامعه می‌باشد.

خاطرنشان می‌شود، نشست علمی «صدرا در کتاب کسر اصنام‌الجاهلیه» از سلسله نشست‌های گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) قم بود که به همت معاونت پژوهش و فناوری اطلاعات این دانشگاه برگزار گردید.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا