ه گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه درس خارج فقه رسانه که در مورخه ۳ دی سال ۱۳۹۷ برگزار شد، به تبیین یکی دیگر از وظایف پیام رسان دینی یعنی مخاطب شناسی پرداخت و اظهار داشت: مخاطب را چند جور می شود دسته بندی کرد؛۱-بر اساس ویژگیهای جمعیتی ۲- بر اساس دین باوری، اعتقاد و مذهب ۳- بر اساس فرهنگ، نژاد آداب و رسوم ۴- بر مبنای رفتار و کردار ۵- بر اساس استفاده از رسانه
این استاد حوزه در ادامه به بیان فواید مخاطب شناسی اشاره کرد و گفت: من به بعضی از این آثار اشاره به کنم: ۱- انتقال مفاهیم و فراگیری این مفاهیم آسان تر می شود ۲- سلیقه های مخاطبین در تولید برنامه رعایت میشود ۳- موجب برقراری ارتباط روحی و معنوی موثر بین پیام رسان و مخاطب میشود. و…
در پایان جلسه امروز حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: باید مخاطب را شناخت، اما چگونه مخاطب را بشناسید؛ ۱-یک با حضور در بین مردم، مشاهده عینی آداب و رسوم و فرهنگ این مردم. ۲-دو با نظر سنجی میتوانیم سلایق اینها را متوجه بشویم ۳- روش سوم مطالعه مخاطبین و گفتگو به صورت حضوری، تلفنی و مصاحبه بامخاطب داشته باشید.