منشور ۱۵ جلدی «حوزه و روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب»

حجت الاسلام علی خراسانی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، به توضیحاتی پیرامون کتاب «منشور حوزه و روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب» پرداخت و گفت: این کتاب، زحمت قریب به ده ساله پژوهشگران در مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم است که در ۱۵ جلد به چاپ رسیده و به زودی با حضور بزرگان حوزه در نمایشگاه معرفی آثار و تولیدات مراکز و مؤسسات حوزوی که از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار خواهد شد، از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: این کتاب، مجموعه مدون آراء و نظرات آیت الله العظمی خامنه ای در موضوع مهم و حساس حوزه و روحانیت است که کار پژوهش و تدوین آن از نیمه دوم سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون آماده رونمایی می باشد.

* اثری مدون از منویات و دیدگاه های امام خامنه ای

مدیر مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم ابراز داشت: این اثر به عنوان کتاب مرجع دیدگاه ها و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد حوزه و روحانیت، راه را برای تولید آثار و استنباطات موضوعی، تحلیلی، ترویجی و به ویژه تولید اسناد راهبردی، هموارتر و متقن تر نموده و خواهد کرد؛ چراکه ایشان از همان دوران طلبگی با نگاه عمیق، دردمندانه و چاره جویانه به مسائل حوزه های علمیه نگریسته و علاوه بر پژوهش تاریخی در تاریخ حوزه و روحانیت، به مطالعه میدانی مسائل حوزه های علمیه قم، مشهد، نجف و اصفهان پرداخته و طبیعتا این نگاه در دوران نهضت اسلامی مردم ایران متکامل تر شده و با استقرار نظام اسلامی در ایران و به خصوص با تصدی مناصب مختلف توسط ایشان، به اوج خود رسیده است.

* ویژگی های منشور حوزه و روحانیت

این پژوهشگر حوزوی به ویژگی های این منشور اشاره کرد و گفت: «جامعیت محتوا» نخستین ویژگی این اثر است؛ چراکه دستیابی و ارائه حداکثری و جامع آراء و نظارت رهبر معظم انقلاب در موضوع مهم و حساس حوزه و روحانیت، مورد تأکید جدی این پژوهش بوده است و برای رسیدن به این مقصود، بیانات و مکتوبات منتشرشده و منتشرنشده از تاریخ ۱۳۶۸/۳/۱۴ تا ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

حجت الاسلام خراسانی خاطرنشان ساخت: اصرار بر جامعیت محتوا در این اثر به این دلیل بوده که اولا هرچه اثری جامع تر باشد، ابهام در مراد گوینده کمتر می شود و ثانیا تکرارها در سالیان مختلف، تأکید گوینده و اهمیت موضوع را می رساند؛ همچنین ارائه سیر تفکر گوینده نیز از دلائل دیگر جامعیت محتوا در این اثر بوده است.

وی تصریح کرد: «جامعیت ساختار» ویژگی دیگر این منشور است که دو فصل «حوزه» و «روحانیت»، قالب اصلی این اثر می باشد؛ از سوی دیگر، چون حوزه و روحانیت، باید تشکیلات و سازمانی فعّال در عرصه‌های مختلف باشد، فصل «تعاملات» نیز بخش قابل توجّهی از این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم بیان داشت: از دیگر ویژگی های این اثر، «سندیابی» آن است کلّ متن از حیث ذکر آدرس آیات، روایات، اشعار، و ارجاعات و اشارات، تا حدّ ممکن مستند شده و آدرس و متن سند (در صورت لزوم) در پاورقی‌ها درج شده است.

این پژوهشگر حوزوی اظهار داشت: «ساختار پسینی»، «محوریت قم»، «عدم حذف مضامین مشابه»، «ارجاعات مکمل»، «اصل عدم تکرار»، «اجتناب از ترجمه»، «درج تاریخی»، «متن خالص و گویا»، «درج مخاطب و تاریخ در متن»، «فهرست اجمالی و تفصیلی» و «نمایه ها» از دیگر ویژگی های این اثر است که در مقدمه این کتاب توضیح داده شده است.

* منشور حوزه و روحانیت، نقشه راه حوزه های علمیه

حجت الاسلام خراسانی به هدف تدوین این منشور اشاره کرد و گفت: حوزه و روحانیون علمداران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و تصدی منصب مدیریت و اداره جامعه اسلامی که از دل حوزه های علمیه جوشیده، یک میدان وسیع مسئولیت ها را در مقابل حوزه و روحانیت قرار داده که به فراخور این میدان وسیع، مطالبات و مسئولیت هایی متوجه حوزه و روحانیت شده است.

وی ابراز داشت: حوزه و روحانیون برای اینکه بتوانند نقش مناسبی در این میدان وسیع ایفا کنند، باید هم جایگاه خود را شناخته و هم اثرگذاری و میدان فعالیت خود را بشناسند که اگر بخواهیم تمام این مباحث را در کنار یکدیگر جمع کنیم، سخت است؛ به همین دلیل مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم به این نتیجه رسیده که با رجوع به بیانات رهبر معظم انقلاب، جمع میان این دغدغه ها داشته؛ کلام رهبر معظم انقلاب را نقشه راه قرار داده و آن را جمع آوری نماید.

hawzahnews.ir

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا