۱۷۶ نشریه حوزوی منتشر می‌شود

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: از مجموع ۳۳۴ نشریه ای که در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می شود، ۱۷۶ نشریه از حوزه و ۱۵۸ نشریه از مراکز دانشگاهی منتشر می شود.

جت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی درگفت وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به برخی از برنامه های هفته پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: در بخش مراکز و امور پژوهش چند کار مشخص در حال انجام است، ساماندهی نشریات یکی از کارهایی است که در این مرکز انجام می شود.

وی افزود: در حوزه علمیه قم بخشی از نشریات علمی ترویجی و علمی تخصصی در راستای علوم انسانی اسلامی منتشر می شود و در مجموع ۷۹ نشریه علمی پژوهشی وجود دارد که ۴۴ نشریه از سوی شورای اعطای مجوز و ۳۵ نشریه از سوی وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند و ۹۸ نشریه دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه گفت: از مجموع ۳۳۴ نشریه ای که در حوزه علوم انسانی و اسلامی در کشور منتشر می شود، ۱۷۶ نشریه از حوزه و ۱۵۸ نشریه از مراکز دانشگاهی منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: از مجموع ۵۱ نشریه علمی ترویجی ۳۰ نشریه از شورای اعطای مجوز ها و ۹ نشریه از وزارت علوم مجوز دریافت کرده اند و ۱۲ نشریه دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع ۱۱۶ نشریه علمی تخصصی ۶۸ نشریه حوزوی و ۴۸ نشریه دانشگاهی در سطح کشور در حال فعالیت هستند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ۶۸ نشریه فاقد رتبه داریم که نام آن ها را علمی تخصصی گذاشته ایم، این نشریات در عرصه های تخصصی علوم منتشر می شوند و به لحاظ ماهیت حوزوی خود به دنبال این نبوده اند که رتبه علمی دریافت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: از مجموع نشریاتی که ما در حوزه علمیه داریم، بیشترین فراوانی را در عرصه نشریات علوم و معارف عقلی داریم و در این عرصه ۶۴ نشریه علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی منتشر می شود، بعد از آن موضوع علوم قرآن و حدیث قرار دارد، در رتبه سوم کلیات علوم انسانی و اسلامی و در رتبه چهارم موضوعات مربوط به فقه و حقوق اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه کمترین نشریات در حوزه اخلاق و عرفان، سپس اقتصاد اسلامی و بعد تاریخ اسلامی منتشر می شود، ابراز کرد: در زمینه نشریات یک نمایه نشریه به صورت فصلانه و هر سه ماه یک بار منتشر می شود که در آن مجموعه اطلاعات موجود در نشریات علمی در ۱۶ گروه علمی را به صورت تفکیک شده ارائه می کند.

مدیر مراکز و امور پژوهش معاونت پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: این نشریات اخیرا به دلیل گرانی کاغذ به صورت الکترونیکی در سایت معاونت پژوهش ارائه می شود.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا