۴۰ رشته فقهی در چارچوب فقه نظام راه اندازی می‌شود

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران از راه اندازی حدود ۴۰ رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵ رشته راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار وسائل، آیت الله علی اکبر رشاد در همایش ۴۰ رشته فقهی در چارچوب فقه نظام راه اندازی می‌شودملی فلسفه فقه نظام که ۶ آذر در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: حدود ۴۰ رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام دایر خواهد شد که در حال حاضر ۵ رشته راه اندازی شده است.

آیت الله رشاد به تشریح گام های نظام پردازی و نظام سازی اسلامی پرداخت و افزود: گام اول در نظام پردازی، تعریف کلمات کلیدی در حوزه مطالعات نظام سازی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نظام مجموعه ای ترکیب یافته از مولفه های مختلف است که باهم تعامل دارند و موجب تمایز نظام از نظام های دیگر می شود و هدف معینی را تامین می کند.

وی با بیان اینکه نظام مرکب از مولفه های مختلف است، اظهار داشت: این مولفه ها سبب تمایز هر نظام از نظام های دیگر می شود.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه نظام را نباید با منظم اشتباه گرفت، گفت: هر چیز منظمی نظام نیست، در حالی که هر نظامی منظم است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در ادامه به تبیین تفاوت نظام با الگو پرداخت و افزود: شهید صدر معتقد است اسلام نظامات مختلف دارد که مشخص می شود ایشان میان نظام و الگو خلط کرده اند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه در ظروف گوناگون تاریخی، اجتماعی و سیاسی می توان الگوهای متفاوتی ارائه داد، گفت: نظریه پیشرفت در ظروف مختلف با الگوهای متفاوت تحقق پیدا می کند که یکی از این الگوها الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا