آغاز فعالیت مؤسسه جامعهالاحکام/ روش‌های بیان احکام به‌روز شود

مدیر و مؤسس جامعةالاحکام از آغاز فعالیت رسمی این مؤسسه در قم و شعبات آن در برخی استان‌ها خبر داد و گفت: در این مؤسسه آموزش بیان احکام با روش‌های نوین به طلاب و حتی عموم مردم آموزش داده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا محمدی‌نژاد، مدیر و مؤسس جامعهالاحکام، از آغاز فعالیت رسمی این مؤسسه خبر داد و به ایکنا گفت: مؤسسه جامعهالاحکام از سال قبل فعالیت علمی خود را شروع کرد، ولی فعالیت رسمی آن از امسال آغاز شده است. این مؤسسه فعالیت خود را در قم آغاز کرده و موفق شده تا در اصفهان شعبه بانوان و برادران و در قزوین هم شعبه‌ای را تأسیس کند.

محمدی‌نژاد با اشاره به اینکه شعبه قزوین با همکاری امام جمعه و مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی راه‌اندازی شده و علاوه بر برگزاری دوره برای طلاب در سطح عموم مردم هم فعالیت دارد، اظهار کرد: این مؤسسه تاکنون ده دوره در چهار سطح داشته که عمده دوره‌ها در قم برای طلاب و عمدتاً تربیت مدرس بیان احکام بوده است و احکام را به صورت کارگاهی و با روش‌های نو و جذاب آموزش می‌دهیم.

لزوم تغییر روش‌های تدریس

نویسنده درسنامه احکام مقدماتی و عمومی حوزه خواهران با بیان اینکه تلاش شده در برگزاری این دوره‌ها مباحثی مانند اشکالات رساله‌ها و کتب احکام، موضوع‌شناسی و تغییر مثال‌های گذشته صورت بگیرد، گفت: روش‌های تدریس و تألیف احکام باید تغییر کند و یکی از اهداف ما در تأسیس این مؤسسه همین مسئله بوده است.

محمدی‌نژاد افزود: یکی از روش‌ها در کارگاه این است که حکم سؤالات مردم، که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود، از طرف طلاب پرسیده و نقد شود. طلبه می‌تواند عملاً به کاربرد قواعد فقهی در حل احکام پی ببرد؛ مثلاً برخی قواعد فقهی این طور است که با آن می‌توان چند حکم را بررسی کرد و اظهارنظر فقهی براساس آن داشته باشیم. از این رو فرصت مناسبی برای طلاب است تا آموخته‌های نظری خود را به صورت کاربردی تجربه کنند.

 

بررسی احکام آپارتمان‌نشینی

محمدی‌نژاد اظهار کرد: بررسی قواعد و راهکارهای سوژه‌یابی و ایده‌پردازی، مهارت‌های پاسخ‌گویی و پاسخ‌یابی، موضوع‌شناسی احکام فقهی، شبهات فقهی، مبانی احکام، انگیزش، هیجان و گفتمان‌سازی در احکام، زیبایی‌ها و جاذبه‌های فقه، تکنولوژی آموزشی، خلاقیت، نوآوری و ابزارسازی، مهارت‌های تدریس و کلاس‌داری احکام، روش تحقیق و پژوهش در احکام، سناریونویسی و داستان‌نویسی احکام، ابزارهای جدید و استفاده از آن در کلاس، احکام مسافر (تخصصی)، احکام خمس (تخصصی)، احکام بانکداری (تخصصی)، سناریونویسی، داستان‌نویسی و طنز احکام از دیگر موضوعات مورد آموزش در این دوره‌ها است.

مدیر مؤسسه جامعهالاحکام همچنین با اشاره به مشاوره فقهی تصریح کرد: احکام غیبت، احکام دروغ، احکام ظلم، احکام صله رحم، احکام والدین و فرزندان، احکام موسیقی، احکام غنا، احکام خانواده، احکام حجاب، احکام خمس، احکام نماز مسافر، احکام شرط‌بندی، احکام رسانه، احکام قرض‌الحسنه، احکام متأهلان، احکام نذر، احکام پوشاک، احکام بانکداری، احکام آپارتمان‌نشینی، احکام آشپزی، احکام آرایش، احکام تغذیه، احکام معاملات جدید، احکام طلبگی و احکام دانش‌آموزی هم در این دوره‌ها تدریس می‌شوند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا