آیت‌الله سبحانی فرقه‌شناسی اصولی را گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی می‌داند

استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه آیت‌الله سبحانی فرقه‌شناسی را گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی می‌دانند گفت: هرگاه فرقه‌شناسی بر اصول علمی استوار باشد موجب تقویت برادری می‌شود و عوامل تفرقه به مذهب ربطی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد امروز در چهارمین دوره همایش ملی روش پژوهشی آیت‌الله جعفر سبحانی در کرمان با اشاره به اینکه آیت‌الله سبحانی دارای تالیفات متعددی هستند و برگزاری این همایش کار بزرگ و ارزشمندی است اظهار داشت: آیت‌الله سبحانی نخستین کتاب خود را در سن ۱۷ سالگی تالیف کردند.

وی با بیان اینکه این عالم بزرگوار ۸۹ سال سن دارند گفت: ایشان حدود ۷۰ سال از عمر خود را تالیف کتاب در حوزه‌های متخلف دینی اختصاص داده‌اند.

استادیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه به طور متوسط هر ساله بیش از هزار و ۸۰۰ صفحه کتاب از آیت‌الله سبحانی منتشر شده است عنوان کرد: هر روز به طور متوسط ۵ صفحه کتاب مکتوب از ایشان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه وقتی آثار تالیف شده از یک شخصیت متعدد و متنوع باشد روش‌های پژوهشی این شخصیت هم متفاوت و متنوع است افزود: در این وقت محدود تلاش می‌کنم تا به روش پژوهشی آیت‌الله سبحانی را در فرقه‌نگاری و فرقه‌شناسی بپردازم.

رضانژاد کتاب “بحوث فی الملل و النحل” ‌آیت‌الله سبحانی را اثری بی‌نظیری در حوزه بیان آرا و عقاید فرق اسلامی عنوان کرد و افزود: هیچ فقیه اصولی، مفسر و متکلمی کتابی چنین مبسوط در این حوزه ندارد.

 وی با اشاره به اینکه این کتاب در هشت جلد به بیان عقاید فرق اسلامی پرداخته است گفت: کتابی مانند این کتاب نه تنها در بین شیعه که در بین اهل سنت هم نیست و در دنیای علوم اسلامی و در میان علما چنین مبسوط به فرقه‌نگاری پرداخته نشده است.

استادیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه از مشکل‌ترین روش‌های تقریر، نوشتن اعتقادات و عقاید شخص دیگری است که با عقاید ما متفاوت است گفت: نوشتن در باب فرق چالش و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه روش آیت‌الله سبحانی در مذهب‌پژوهی بر دو نکته استوار است عنوان کرد: آیت‌الله سبحانی تلاش کرده تا هیچ مطلبی به هیچ مذهبی نسبت داده نشود مگر آنکه در آثار بزرگان آن مذهب آورده شده باشد و بر این جنبه اهتمام داشتند.

رضانژاد با اشاره به اینکه هر کس می‌خواهد در رابطه با فرق دینی کار پژوهشی انجام دهد باید در ابتدا منابع آن فقره را جمع‌آوری کرده و در اختیار داشته باشد افزود: آیت‌الله سبحانی بر این عقیه هستند که فرقه‌شناسی گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه باید شناخت درست و دقیقی از فرقه داشته باشیم گفت: چرا که بسیاری از دشمنی‌ها و تضاد بین فرق اسلامی براساس تعصبات بی‌جا و جهل است.

استادیار جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه اگر مذاهب اسلامی مشترکات خود را کنار هم بگذارند می‌بینند که مشترکات بسیار زیادی دارند و اختلافات در بین آنها اندک است و این مسئله موجب تحقق وحدت امت اسلامی می‌شود بیان کرد: پیروان مذاهب و فرق باید از عقاید هم آن گونه که هست اطلاع یافته و بر مشترکات تاکید کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گاه فرقه‌شناسی بر اصول علمی استوار باشد موجب تقویت برادری می‌شود و عوامل تفرقه به مذهب ربطی ندارد افزود: اگر بخواهیم یک فرقه را معرفی کنیم باید وضعیت فعلی فرقه‌ها را برجسته نکرده و به آثار و منابعی که مشهور یک فرقه نیست استناد نکنیم.

رضانژاد با بیان اینکه نقل شده که آیت‌الله سبحانی در طول عمر خود قلم را بر زمین نگذاشته است گفت: حقیقت هم همین است و چیزی جز این نمی‌توان در برابر زحمات و تالیفات زیاد ایشان در طول عمر پر برکتشان گفت.

منبع : تسنیم

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا