آیت الله اعرافی در ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانی: مدارس علمیه تبدیل به قله علمی شوند/ مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است

آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی در ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانی:
مدارس علمیه تبدیل به قله علمی شوند/ مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در  قم برگزار شد، گفت: مدیریت حوزه در دوره جدید تلاش کرده در کنار کارهای متعارف، به مجموعه ای ازکارهای اصلی بپردازد. اولویت های سال ۹۷  مشخص شده و در بحث زیر ساختی قدم های خوبی برداشته شده و به زودی برنامه ۵ساله حوزه های علمیه برای اجرا تکمیل می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در بحث سند چشم انداز و اسناد بالا دستی، قدم های خوبی برداشته شده و الان حوزه های علمیه نظامات و اسناد جامع دارد و در ذیل هر کدام برنامه هایی طراحی شده است.

مدیر حوزه های علمیه تصری کرد : داشتن چشم انداز، نظامات جامع و ذیل هر کدام ده ها طرح و نهایتا برنامه ۵ ساله گام بزرگی بود که در سال گذشته در حوزه برداشته شده؛ نگاه مدیریت نسبتا جامع و دارای نظریه و تئوری به شکل نسبی است و تلاش می کند زیر ساخت تعالی حوزه را برای پیشرفت فراهم کند.

آیت الله اعرافی افزود: طرح های زیر ساختی در حوزه در دست اجرا است و قطعا اجرای این طرح ها، در بحث پژوهش هم اثر خواهد گذاشت.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این که در شرایط فعلی برای خدمت رسانی به طلاب و رشد حوزه، لازم است به صورت جهادی فعالیت کرد، اظهار داشت: این مسئله مهم است و باید تلاش کرد طرح ها را برای رشد حوزه به حرکت درآورد.

امام جمعه قم با بیان اینکه آموزش پایه اول برای سایر مسائل است، افزود: مسئله ای که جزو سیاست مدیریت حوزه است، بحث واسپاری کارهای جدید مانند آزمون شفاهی پایه ۳و ۶ و ۸ و ۱۰ بخشی از آزمون کتبی، به رسمیت شناخت سطوح عالی در شهرستانها و برگزاری کرسی های درس خارج است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که از اولویت سال جدید،‌برگزاری ۲۰ درس خارج در مدارس علمیه شهرستانها است، افزود: در همین بحث واسپاری در مدیریت شهرستانها می توان به موضوع رسمیت پیدا کردن رشته های تخصصی و راه اندازی انجمن های علمی اشاره کرد. این واسپاری همراه با کیفی بودن برنامه ها از سیاست های مدیریت است و مورد نظارت جدی مدیر هم می باشد.

مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است

آیت الله اعرافی که  توصیه ای در خصوص اجرای طرح های جدید داشت، گفت: اولین توصیه این است که مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است، باید به آن توجه کرد. مدرسه، محور اصلی است. همه چیز در مرکز مدیریت مقدمه برای اصل قضیه یعنی محور بودند مدرسه است.

امام جمعه قم ادامه داد: مسئله دوم این است که نباید مدرسه عملیه، مسئله پژوهش و آموزش را جدا ببیند. هنر معاونین مدارس، این است به بحث پژوهش نگاه جدی داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد:   اولویت سال ۹۷ این است که کرسی های درس خارج افزایش یابد و مشعل درس خارج در مدارس علمیه روشن شود. این خودش اثر گذار است. باید کاری کرد مدارس علمیه تبدیل به قله علمی شوند.

آیت الله اعرافی افزود: برگزاری درس خارج باعث تقویت پژوهش می شود. در کنار برگزاری درس خارج، هدایت تحصیلی برای رشد علمی و پژوهشی است. باید طوری برنامه ریزی و نظارت کرد تا کسی که در درس خارج شرکت می کند، تقریرنویسی و تحقیق کند. همین موجب رشد پژوهش می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نکته دیگر،شکل گیری گروه های علمی است. سه نقش تربیتی، آموزشی و پژوهشی از اهداف این طرح است. این ظرفیت جدیداست و دنیایی از کار می توان تولید کرد.

امام جمعه قم اظهار داشت: مسئله دیگر راه اندازی رشته های تخصصی، واسپاری پایان نویسی در سطح سه و بعضی رشته ها به شهرستانها با کیفی بودن آن و تقویت سنن آموزشی بانگاه پژوهشی است و نباید از این امر مهم غافل شد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: محور دیگر، شکل گیری کانون ها علمی و انجمن های علمی درشهرستانها است. قطعا با شکل گیری این ظرفیت، شاهد رشد علمی مدارس علمیه شهرستانها خواهیم بود و هدف هم همین است.

آیت الله اعرافی افزود: برای اولین بار درختواره رشته های حوزه راه اندازی شد. در این رابطه ۱۴ رشته طراحی شده است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: مسئله بعدی، این است که  هر طلبه ای سالی یک مقاله مفید بنویسد. این الگوی در بعضی مدارس علمیه قم اجرا می شود. باید سعی کرد این الگو در مدارس علمیه شهرستانها اجرا شود.

امام جمعه قم ادامه داد: نکته دیگر توجه جدی به مسائل منطقه است. باید تلاش کرد فعالیت های درسی مدارس عملیه شهرستانها به نیازهای علمی منطقه مانند شبهات کلامی و اعتقادی و رفع نیاز متمرکز شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه طرح هدایت علمی در سطوح عالی اجرا خواهد شد، گفت: هدف این است این طرح ها اجرا شود و به دنبال اجرا هم هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اگر بنیه علمی و قوی در مدارس علمیه شهرستانها داشته باشیم، قطعا باعث رشد جامعه و حوزه می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح ها نیازمند  هم افزایی و هم فکری جدی معاونان مدارس علمیه است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا