آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اعتماد به نفس را در طلاب زنده کنید

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون پژوهشی و انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه اظهار داشتند: خوشبختانه حوزه‌های علمیه شیعه همیشه پربار بوده‌اند و در حال حاضر بحمدالله نخستین حرف را در جهان اسلامی می‌زند.
ایشان با بیان این که محصولات حوزه علمیه قم در مقایسه با سایر محصولات حوزه‌های علمیه جهان برتری دارد، افزودند: ما وارث میراث خوبی از گذشتگان‌مان هستیم و امیدواریم بتوانیم میراث خوبی برای آیندگان به یادگار بگذاریم.
معظم له تصریح کردند: قناعت نکنیم به آنچه گذشتگان آورده‌اند و کاری کنیم که بر این میراث بیافزایم و این میراث روز به روز غنی تر شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: علوم نامحدود هستند به خصوص علوم الهی که ارتباط با ذات پروردگار دارد و ذات او هم نامتناهی است و هر چه به آن ذات پیوسته باشد نامتناهی می‌شود.
ایشان با انتقاد به این که برخی علوم را پایان پذیر می‌دانند، تصریح کردند: هیچ وقت نمی شود به آخر خط رسید، این که برخی در کتاب‌ها می‌نویسند فلان شخص، خاتم مجتهدین یا خاتم المحدثین است تعبیر درستی نیست، علم پایانی ندارد، خاتمیت تنها در نبوت بوده است و در علم خاتمیتی وجود ندارد.
معظم له در قالب مثالی به پایان ناپذیری علوم پرداخته و افزودند: وقتی شروع به نوشتن تفسیر نمونه کردیم، برخی آمدند گفتند، بعد از تفسیر مجمع البیان کسی نباید تفسیری بنویسد، در حالی که این تعبیر درستی از علم نیست، ما باید ایمان داشته باشیم که می توانیم علم تولید کنیم وبحمدالله انجام شد.
ایشان یادآور شدند: اعتماد به نفس را در حوزه های علمیه زنده کنید، ضمن احترام به کارهای بزرگان پیشین باید اعتماد به نفس را در تولید علم در طلاب ایجاد کرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های انجمن‌های علمی حوزه پرداخته و افزودند: این انجمن‌ها شاخه‌های درخت پرباری هستند و همه آن‌ها باید به یک ریشه برگردند و قوانین کلی برای همه «انجمن‌ها» نوشته شود که همه در فضای واحدی کار کنند و همه بتوانند در یک مسیر صحیح و به سوی یک هدف عالی پیش روند.
معظم له تصریح کردند: باید آثار انجمن‌های علمی به خوبی منعکس شود، همچنین نشریه مشترکی منتشر کنید تا همگان از عملکرد و فعالیت‌های یکدیگر و به طور کلی فعالیت های مثبت حوزه ها مطلع شوند و این سبب امیدواری حوزویان و اطلاع رسانی به دیگران است.
ایشان ادامه دادند: یکی از مشکلات در حوزه‌های علمیه کارهای تکراری است و این کارهای تکراری برای حوزه‌های علمیه ضایعه است و برای جلوگیری از این کار تکراری باید نشریه مشترکی درون گروهی منتشر کنید تا همه از فعالیت‌های دیگران اطلاع یابند و موازی کاری نشود.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود به بهره‌گیری از روش سنتی حوزه تاکید کرده و اظهار داشتند: هم‌اینک دو روش حوزوی و دانشگاهی در کشور وجود دارد که هر روشی برای خود نقاط مثبتی دارد؛ اما اخیرا دیده می‌شود گروهی از روش‌ها حوزوی فاصله می‌گیرند و به سوی روش دانشگاهی می‌روند کاری نکنیم سنت‌های مفید و موثر که در روش‌های حوزوی بوده و از همین روش‌ها افرادی چون شیخ طوسی، علامه انصاری و بوعلی سینا تربیت شده‌اند، فاصله بگیریم. البته نکات مثبت را از روش دانشگاهی بگیریم؛ ولی ذوب در آن نشویم، ما تعصبی نداریم اما اصالت خود را حفظ کنیم، نکند زمانی چشمان را باز کنیم و ببینیم روش های حوزوی فراموش شده است. این میراث گذشتگان است که بدست ما رسیده است آسان از دست ندهیم.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شدند: کاری کنیم مسائل علمی آمیخته با مسائل جناحی نشود ما علوم حوزوی را به عنوان علوم حوزوی پیش ببریم مسائل جناحی هیچ وقت در کارهای ما نفوذ نکند تا شکل دیگری به خود بگیرد.
ایشان همچنین توجه به ادبیات فارسی و ادبیات عربی در حوزه‌های علمیه را مهم برشمرده و افزودند: یکی دیگر از مشکلات ما، ‌مشکل ادبیات حاکم بر نوشته‌ها و گفته‌هاست این ادبیات بسیار موثر است مثلاً قرآن مجید بسیاری از مسائل را به صورت استفهام بیان می‌کند در حالی که خدا به همه چیز عالم است، یعنی هدف این است جواب از جان مخاطب در بیایید نه این که سخن را به مخاطب القا کند.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خاطر نشان کردند: کلید همه علوم اسلامی، ادبیات عربی است متأسفانه بعضی از حوزویان در ادبیات عربی ضعیف هستند؛ باید در این خصوص پژوهش جامعی انجام و ادبیات عرب در حوزه پررنگ‌تر شود.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود، مقابله با خرافه را در حوزه مهم دانسته و فرمودند: یکی از مشکلات مهمی که در حوزه‌های علمیه داریم و انجمن‌ها باید به آن بپردازند، مسائل نادرستی که در بعضی کتاب‌های ما وارد شده و‌جنبه خرافی دارد، ‌باید همانگونه که به تولید علم می‌پردازیم، همچنین با خرافات در علم نیز مقابله کنیم.

 

(منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانیدفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا