استفاده از ماسک و دستکش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شرعا واجب است

‌آیت‌الله محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف اشرف با صدور فتوایی، پوشیدن ماسک و دستکش را در سایه شیوع ویروس کرونا واجب و وظیفه انسانی دانست.

آیت‌الله محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف اشرف با صدور فتوایی، پوشیدن ماسک و دستکش را در سایه شیوع ویروس کرونا واجب و وظیفه انسانی دانست و از شک کردن در حفظ جان خود و خانواده ابراز شگفتی کرد.

متن استفتاء: با توجه به اینکه در روزهای گذشته به خاطر عدم پایبندی مردم به دستور العمل‌‌های بهداشتی مثل پوشیدن دستکش و ماسک، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عراق افزایش یافته است، از نظر حضرتعالی آیا پوشیدن ماسک و دستکش برای کاهش شیوع ویروس کرونا واجب است؟

متن پاسخ: اگر احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود داشته باشد، پوشیدن ماسک و دستکش شرعاً واجب است. آیا توصیه‌‌های پزشکان متخصص، کمیته‌‌های تخصصی، مراکز بهداشتی منطقه‌ای و جهانی، ستاد‌‌های بحران و کمیته‌‌های امنیتی و دولت‌‌های جهان را نمی‌بینید که می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. با این وجود چگونه در وجوب پوشیدن دستکش و ماسک شک می‌کنند. بنابراین این مسئله شرعاً واجب است و بلکه از محکمترین واجبات در شریعت مقدس و یک وظیفه انسانی و اجتماعی است. چگونه برای حفظ خود، خانواده و دیگران شک می‌کنند. کدام انسان عاقلی در این مسئله شک می‌کند.

کرونا بهانه‌ای برای بازگشت به خداست/ لزوم اصلاح برنامه تربیتی در مراکز آموزشی

رعایت دستورالعمل‌‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا واجب شرعی است

همچنین، ‌آیت‌الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق در پاسخ به استفتائی در خصوص رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی، رعایت آن را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا واجب شرعی دانست.

متن استفتاء: وزارت بهداشت در پیروی از سازمان بهداشت جهانی، دستور العمل‌‌های مفصل و متنوعی در خصوص احتیاط و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور صادر کرده و این دستور العمل هم رفتار شخصی فرد و هم روابط اجتماعی، شیوه تعامل در بازار و وسایل نقلیه عمومی و مسافرت و امثال آن را شامل می‌شود. آیا توجیهی برای آن وجود دارد؟ حکم شرعی در مسائلی از این قبیل چیست؟

متن پاسخ: اگر انتشار بیماری سریع و جدّی است و سلامت جامعه و بهداشت عمومی را تهدید می‌کند و منجر به ابتلای تعداد زیادی از بشر و جان باختن برخی می‌شود، بر اساس عمل به مسئولیت اجتماعی در عدم وارد کردن آسیب به دیگران، رعایت دستورالعمل‌‌های احتیاطی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا شرعاً واجب است. پروردگار متعال می‌فرمایند: (وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه) و در حدیث شریف که در فقه قاعده شرعی است می‌فرماید: (لَا ضَرَرَ وَلَا إِضْرَارَ فِی الْإِسْلَام‏):(در اسلام جایگاهی برای‏‎ ‎‏زیان رساندن به کسی نیست. و نیز اجازه نمی‌دهد کسی در صدد آزار و زیان دیگری‏‎ ‎‎‏باشد).

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا