اسلام با هنر شروع می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینكه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه پدیده‌های هنری محسوب می‌شوند، گفت: باید توجه کنیم که اسلام خودش پدیده هنری است، با هنر شروع می‌شود و با آن ادامه پیدا می‌کند.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، اسلام با هنر شروع می‌شود/ فقه هنر به دنبال ارتقاء هنر بدون خارج شدن از راه شرعی استعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و مدرس خارج فقه و اصول روز گذشته، دوم بهمن‌ماه در سومین همایش ملی «فقه هنر» که طی دیروز و امروز در شیراز در حال برگزاری است، گفت:‌ اسلام با هنر شروع می‌شود و قرآن، نهج‌البلاغه و حتی صحیفه سجادیه در دنیای مادی و پرتلاطم معاصر یک پدیده هنری هستند.

وی همچنین حضرت علی(ع) را یک پدیده هنری دانست که با هنرمندی پیامبر مکرم اسلام(ص) چنین شخصیتی تربیت شده است و ادامه داد: با گذشت ۱۴۰۰ سال، ما همچنان می‌توانیم خطبه‌های نهج‌البلاغه را در دنیا مطرح کنیم.

آیت‌الله علیدوست ادامه داد: باید توجه کنیم که اسلام خودش پدیده هنری است و با هنر شروع می‌شود و با آن ادامه پیدا می‌کند و اصلاً در اسلام، کف هنر استحباب است؛ یعنی ممکن است برخی از کارها از اباحه شروع شود، اما هنر از استحباب شروع می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی «فقه هنر» به برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت:‌ در این همایش، از ظرفیت هنرمندان سینما نیز استفاده می‌کنیم؛ زیرا آنان بخشی از جامعه ایران هستند و مفیدند و باید از آن‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: دغدغه‌ای که هم ما از طرف حوزه، هم هنرمندان و هم دانشگاه دارند، این است که کار کنیم تا هنر این کشور و سرزمین ارتقا بیابد، اما از راه شرعی هم خارج نشود؛ یعنی هم فخر هنری خود را داشته باشد و چیزی در اینجا از بین نرود و ضبط نشود و هم البته از جاده شریعت خارج نشود.

 


منبع: مفتاح

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا