الازهر مصر؛ توقفگاه قطار «فمنیسم اسلامی» | «تساوی سهم الارث زن و مرد»؛ «اجتهاد در برابر نص»

در راستای سلسله فتواهای جنجال برانگیز، سعد الدین الهلالی استاد فقه مقارن الازهر با دفاع تمام قد از تصمیم پارلمان تونس در تساوی حقوق زن و مرد در ارث در فتوایی عجیب اعلام کرد که تساوی سهم الارث زن و مرد شرعا صحیح و با کلام الهی متعارض نیست.

? وی افزود:فتوای فقیه متناسب با زمان، مکان، شرایط مکلّف و اوضاع و احوال جامعه تغییر می‌یابد مانند نظر امام غزالی که در ابتدا حکم به حرمت خروج زن از منزل و سپس حکم به اباحه دادند. نواندیشی دینی یک ضرورت است و علما باید از حالت «جمود فکری» خارج شوند.
?اما احمد طیب شیخ الازهر مصربا محکوم کردن سخنان الهلالی گفت: الازهر بارها اعلام کرده که نصوص شرعی یا قابلیت اجتهاد نداشته و یا در فرض امکان اجتهاد، صاحب نظران و کارشناسان مورد تایید الازهر اقدام به اجتهاد و صدور فتوا می‌کنند.
?هیأت کبار علمای الازهر نیز در واکنش به سخنان استاد فقه مقارن الازهر اعلام کرد که برخی شبکه‌ها در موضوعات تخصصی فقهی که برای مردم بسیار حائز اهمیت است، از افرادی برای کارشناس دینی دعوت به عمل می‌آورند که سخنانشان هیچ رنگ و بویی از الگوی الازهری ندارد.
?اینکه فردی در قامت استاد فقه مقارن الازهر با تاثیر پذیری از اندیشه‌های فمنیستی، درصدد ارائه خوانشی متعارض و متضاد با احکام قطعی اسلام است، زنگ خطر را در کشورهای اسلامی به ویژه مصر به صدا در آورده است. اسلام با آنکه نواندیشی را می‌پذیرد اما به شدت با تفسیر به رأی و اجتهاد گزینشی مخالف است.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا