به بهانه سفر آیت‌الله اعرافی به عراق / سفری بابرنامه اما کمرنگ

آیت‌ﷲ علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق برنامه‌های متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

آیت‌ﷲ علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق برنامه‌های متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامه‌های آیت‌ﷲ اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیت‌ﷲ‌العظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیت‌های علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضور مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌های علمی و همایش‌های مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم.

سطح دیگر برنامه‌ها دیدار با شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیت‌ﷲ اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامه‌ریزی فشرده ده‌ها برنامه و دیدار برای سفر یک هفته‌ای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامه‌ریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکته‌ی مهم در این دیدارها توجه به شخصیت‌ها و سلایق و نگاه‌های مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد.

از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته‌است.

پس از اتمام برنامه‌های آیت‌ﷲ اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است.

البته به نظر می‌رسد گروه همراه آیت‌ﷲ اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی حوزه علمیه قم باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبرقم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور می‌یافتند.

از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است.

جا دارد رسانه‌ی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارش‌های مختلف چندرسانه‌ای و به دور از هرگونه کلیشه‌زدگی و کلی‌گوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید.

 


منبع: مجلهٔ اینترنتی مباحثات

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا