در حوزۀ فقه نیاز به برداشتن گام‌های جدی‌تری است/ تبیین بایسته‌های پژوهش

آیت الله اعرافی گفت: در زمینه تولید علم و فناوری در این چهل سال قدم‌های بزرگی برداشته شده، اما نباید به این مقدار اکتفا کرد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه که هم اکنون در سالن همایش دارالشفا در حال برگزاری است، با اشاره به مقامات علمی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: یکی از مقامات حضرت زهرا(س) مقامات علمی ایشان بود، حضرت زهرا به لحاظ مقامات علمی در رتبه صاحبان رتبه‌های علمی غیبی و قدسی است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: حضرت زهرا(س) به نوعی منبعی برای علوم ائمه هدی است، حضرت زهرا(س) در مدار علم لدنی و غیبی بی بدیل است، عمیق تر از این مطلب این نکته است که ایشان حلقه اتصال علوم الهی میان پیامبر(ص) و ائمه هدی، بلکه میان عالم غیب و ائمه هدی(ع) است.

وی ادامه داد: این درجه برای ما قابل فهم نیست که چه رتبه‌ای این زن بزرگ احراز کرده که حلقه وصل شده است، این که یک بانو در جوانی و در عمر کم و با آن همه سختی‌ها به جایی رسیده که حلقه وصل خاندان نبوت، وصایت، تشریع و معرفت است، به سادگی قابل فهم نیست.

آیت الله اعرافی با بیان این که مدیریت و رهبری ایشان در یک برهه تاریخی از دیگر ابعاد وجودی حضرت زهرا(س) است، گفت: این مدیریت در بحران در سخت‌ترین شرایط و صیانت از متعالی‌ترین ارزش‌های الهی است که کار هرکسی نیست و فاطمه(س) در این زمینه یگانه و بی بدیل است.

رییس شورای سیاست گذاری کتاب سال حوزه بیان کرد: حوزه و دانشگاه دو رسالت عمده و مهم دارند که رسالت مهم و سنگین تربیت نیروهای قوی برای تأمین نیازهای جامعه ایران تولید فکر برای جامعه جهانی است.

وی با بیان این که در زمینه پیشرفت علمی نباید به وضع موجود اکتفا کرد، گفت: در زمینه تولید علم و فناوری در این چهل سال نظام اسلامی قدم‌های مهم و بزرگی برداشته شده است، اما نباید به این مقدار کفایت کرد و این راه شکوهمند باید ادامه پیدا کند.

آیت الله اعرافی در ادامه با تبیین بایسته های پژوهش در حوزه، گفت: در پژوهش‌های حوزوی حداقل در بخش تحقیقات شاهد یک نوع گسست میان نظام سنتی و شکل جدید تحقیق با نیازهای امروز هستیم، چراکه گاهی تحقیقاتی را مشاهده می‌کنیم که هیچ ارتباطی با نیازهای امروز ندارد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در طراحی‌های مدیریت حوزه علمیه تعدد و تنوع رشته‌های متناسب با رشته‌های جدید و توسعه مرزهای دانش اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: گاهی کسانی وارد قلمروهای جدید در حوزه فقه شده‌اند که عمق منهجی لازم در این تحقیقات وجود ندارد، در حوزه فقه ما نیاز به برداشتن گام‌های جدی‌تری داریم که اساتید باید در این زمینه‌ کارهای جدی انجام دهند.

آیت الله اعرافی گفت: در تراز درس‌های فقه و اصول و کلام، تفسیر و حدیث، باید کرسی‌های درسی داشته باشیم که این اقدامات در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی نیازمند نگاه فلسفی، کلامی و فقهی ناظر به علوم اجتماعی امروز بوده و باید قدم‌های گسترده‌تری در این زمینه‌ها برداریم.

رییس شورای سیاست گذاری کتاب سال حوزه بیان کرد: دبیرخانه کتاب سال حوزه از سال قبل، در حوزه مقالات و پژوهش‌ها ورود کرد، زیرا تولیدات فاخری در این عرصه تولید می‌شود که بخش مهمی از تحقیقات به وسیله همین مقالت صورت می‌گیرد.

وی افزود: طرح هدایت علمی و همچنین درس‌های عمیق خارج در قلمروهای علمی غیر از فقه واصول می‌تواند پشتوانه‌ قوی برای این حرکت باشد، هرساله باید یک تحلیل جامعه از کتاب سال و جشنواره علامه حلی ارایه شود و این تحلیل‌ها قطعا راهنمای کار خواهد بود.

آیت الله اعرافی با بیان این که کتاب سال حوزه آیینه تمام نمای تمام تولیدات حوزه نیست، گفت: از جامعه بزرگان و اساتید حوزه انتظار می‌رود که آثار خود را در این رقابت علمی عرضه کنند.


منبع: رسا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا