دو فصلنامه «مطالعات اسلام و روانشناسی» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

هدف اصلی دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» انتشار تحقیقات انجام‌شده در زمینۀ مطالعات اسلام و روان‌شناسی، اطلاع‌رسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل‌ نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه و آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روان‌شناسی اسلامی است.

دو فصلنامه مطالعات اسلام دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهو روانشناسی، عنوان نشریه‌ای در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که از سال ۱۳۸۶ تا به امروز در قالب ۱۲ دوره و ۲۳ شماره به تعداد ۱۶۱ مقاله در شهر قم به زبان فارسی چاپ می شود و بر اساس مصوبه شورای اعطای مجوز‌ها و امتیازدهی علمی شورای عالی حوزه‌های علمیه در مورخ ۲۱/۳/۱۳۸۷ رتبه علمی ـ پژوهشی به این دو فصلنامه اعطا شده است.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان صاحب امتیاز این نشریه؛ سید محمد غروی راد مدیر مسئول؛ محمد کاویانی سردبیر و مسعود آذربایجانی، محمد رضا احمدی، علیرضا اعرافی، محمد کریم خداپناهی، محمد رضا سالاری فر، محمد حسین شریفی نیا، سید محمد غروی راد، محمد کاویانی، علی فتحی آشتیانی و مهرداد کلانتری از اعضای هیئت تحریریه این نشریه هستند.


اهدافی که این نشریه دنبال می‌کند به شرح ذیل است:

  1. انتشار تحقیقات انجام‌شده در زمینۀ مطالعات اسلام و روان‌شناسی
  2. اطلاع‌رسانی علمی
  3. فراهم آوردن زمینه برای تبادل‌ نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته
  4. فراهم آوردن زمینه برای تولید علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه
  5. آماده کردن زمینۀ مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روان‌شناسی اسلامی است.

این نشریه در راستای رشد دانش روانشناسی اسلامی، آماده پذیرش مقالات در حوزه‌های موضوعی ذیل می‌باشد:

  1. فلسفه روان‌شناسی با نگاه نقادانه از دیدگاه اسلام
  2. کاربردهای روان‌شناسی در خدمت جامعه اسلامی و نیازهای آن
  3. شکل‌گیری علم روان‌شناسی در جامعه اسلامی
  4. تحلیل روان‌شناختی مفاهیم اسلامی در حیطه‌های: انسان‌شناختی مانند: منوع، هلوع، عجول، هماز، مخلص، متقی؛ اعتقادی مانند: خدا، معاد، امامت، شفاعت، بهشت، جهنم و…؛ ارزشی مانند: توبه، توکل، عزت نفس، آرامش روانی، حزن، خوف؛ دستورات عملی اسلام مانند: قصاص، نماز، ارث، حج، خمس.
  5. بررسی یافته‌های روان‌شناسی از دیدگاه اسلام در قالب نقد، تأیید و تکمیل، ارائه بدیل، ارائه نظریه جدید.

لازم به ذکر است؛ این نشریه از نویسندگان هزینه ای جهت ارزیابی و داوری و انتشار مقالات دریافت نمی‌کند. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی آزاد پایه گذاری شده است.

گفتنی است که شاپای چاپی این نشریه ۱۱۰۳-۲۰۰۸ و شاپای الکترونیکی ۲۵۸۸-۴۷۲۷ و ایمیل مجله به نشانی islamicpsy@rihu.ac.ir می باشد.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا