رئیس جامعه المصطفی: حوزه علمیه‌ هامبورگ یکی از رویش‌­ها است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: وضعیت کنونی حوزه‌های علمیه قابل مقایسه با دهه‌های پیش از آن نیست، امروز در مغرب‌زمین نیز شاهد رویش مبارک حوزه‌های علمیه هستیم که حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ یکی از این رویش‌­ها به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی در آیین آغاز سال جدید تحصیلی حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ که به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به نگاه ویژه اسلام به جایگاه علم و علم‌آموزی، خاطرنشان کرد: همان گونه که در آیه ۱۱ سوره مجادله آمده است، رفعت مقام و والایی هر انسان به دو عنصر بستگی دارد که عنصر نخست، ایمان و عنصر دوم، علم است. روشن است انسان بدون ایمان، از اصلی­‌ترین عنصر معنابخش حیات خود محروم می‌شود. باور به حقیقت متعالی، خداوند بزرگ و جهان ماوراء، مفهوم زندگی را برای بشر دگرگون می‌سازد و افق زندگی انسان را متعالی می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مکاتب، بین ایمان و علم نوعی تناقض و تنافی دیده می‌شود، ابراز داشت: از نگاه اسلام، علم و ایمان در کنار یکدیگر موجب کمال و رشد انسان می‌شود.

رئیس جامعهالمصطفی علم را به معنای شناخت رازهای عالم خواند و یادآور شد: حقایق جهان متعالی و معارفی که انسان را برای رسیدن به مقامی متعالی یاری می‌نمایند، به طور طبیعی مرتبت ویژه‌ای دارند، ولی در کنار آن، عالم طبیعت نیز نشانه و آیت خداست؛ بنابراین، شناخت رازهای این جهان نیز علم به شمار می‌آید.  توصیه اسلام این است که به دنبال فهم آیات الهی برویم و عنصر علم را در کنار عنصر ایمان، موجب رفعت درجه و کمال انسان می‌داند.

وی با اشاره به آیه مبارکه نفر، ابراز داشت: اسلام تأکید می‌نماید که اگر شرایط برای همه مهیا نیست که فهم و علم عمیقی از حقایق و معارف الهی و معنوی به دست آورند، حتماً گروهی این مسئولیت را برعهده گیرند؛ از این رو، اسلام توصیه و ترغیب نموده است که حداقل گروهی از مردم به دنبال حقایق الهی، که هدیه خداوند به انسان است، بروند. این گروه باید احساس وظیفه و رسالتی عمیق در قبال جامعه و انسان‌های دیگر داشته باشند تا این حقایق را در عالم منتشر نمایند. این احساس مسئولیت را می‌توان فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه به شمار آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مواجهه با مشکلات و سختی‌ها را در مسیر کسب علم و معارف الهی طبیعی دانست و اظهار داشت: این انسان‌های والا، که سختی‌ها را بر خود هموار کرده، علی رغم همه مشکلات، در کسب، نشر و گسترش این علوم الهی می‌کوشند، از بالاترین جایگاه در حقیقت این عالم برخوردارند.

وی، با تأکید بر این که تاریخ حوزه‌های علمیه همواره شاهد حضور بزرگانی بوده است که با تحمل سختی‌ها و دشواری‌ها، وجود خود را وقف کسب و نشر معارف الهی نمودند، تصریح کرد: قله‌هایی که امروز از آنها اسم می‌بریم مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، شهید اول، شهید ثانی، شیخ انصاری تا علمای عصر ما مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، الگوهای ارزنده‌ای برای کسانی هستند که می‌خواهند در این مسیر گام بردارند.

رئیس جامعهالمصطفی تحقق انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را گشاینده افقی جدید و گسترده در برابر حوزه علمیه دانست و  خاطرنشان ساخت: وضعیت کنونی حوزه‌های علمیه قابل مقایسه با دهه‌های پیش از آن نیست. توسعه رشته‌های علمی، آثار علمی فراوان در قالب کتاب­‌ها، نشریات و محصولات فرهنگی و گسترش حوزه‌های علمیه در نقاط مختلف جهان، تنها بخشی از نتایج و برکات انقلاب اسلامی بود. امروز در مغرب‌زمین نیز شاهد رویش مبارک حوزه‌های علمیه هستیم که حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ یکی از این رویش‌­ها به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تلاش گروه‌های مختلفی در جهان برای نشان دادن چهره‌ای غیرواقعی و هراسناک از اسلام، اذعان داشت: این گروه‌ها با اقداماتی حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده می‌کوشند چهره منفی از اسلام در دنیا معرفی نمایند. متأسفانه، در کنار این جریان­‌های خطرناک، گروهی نیز به نام اسلام، ولی با رفتارهای منزجرکننده، افراطی و خشونت آمیز، به ارائه تصویر منفی و تاریک از اسلام و مسلمانان کمک می‌نمایند. رسالت و مسئولیت عزیزانی مانند شما، حوزه‌های علمیه و به ویژه حوزه علمیه در مغرب‌زمین، پاسخ‌گویی به این هجوم فرهنگی و نشان دادن چهره عقلانی و معنوی از اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفتمان انقلاب اسلامی را عقلانیت، معنویت و عدالت خواند و اظهار داشت: نگاه عقلانی به دین و آموزه‌های اخلاقی و معنوی برآمده از آن، در روزگاری که معنویت به کالایی کمیاب بدل شده است و عدالت، که امروز دنیا و نظام جهانی به ٱن نیاز دارد، گفتمان اسلام ناب، انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه است.

رئیس جامعهالمصطفی در توصیه به طلاب حوزه علمیه مرکز اسلامی هامبورگ خاطرنشان کرد: تمام افرادی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، باید در گام نخست به تلاش علمی و آشنایی عمیق با معارف اسلامی اهتمام نمایند. فرصت جوانی، بهترین زمان برای علم‌آموزی و آشنایی با حقایق الهی است. در کنار این تلاش علمی، همان گونه که همواره سنت و میراث معنوی حوزه‌های علمیه بوده است، تلاش برای رشد اخلاقی، تهذیب نفس و آراستگی به کمالات معنوی قرار دارد. علوم و یافته‌های علمی باید در جان و دل دانش‌پژوه قرار گیرد که تنها با تهذیب نفس و رشد اخلاقی ممکن می‌گردد.

وی تقویت احساس مسئولیت و رسالت اجتماعی را برای طلاب علوم دینی ضروری دانست و تصریح نمود: نباید تنها به رشد علمی و اخلاقی خود بسنده نماییم. کسی که در این مسیر گام برمی‌دارد، باید رسالت و مسئولیت سنگین خود را در قبال جامعه و مردم احساس نماید. رسالت تبلیغ و رساندن پیام الهی، همواره در حوزه علمیه وجود داشته است.

رئیس جامعهالمصطفی، با تأکید بر مقام برجسته استادان و معلمان در منظومه معارف اسلامی، اذعان داشت: در سنت حوزه‌های علمیه، استادان تنها منتقل‌کننده علوم نبودند و همواره نقش مربی و الگوی اخلاقی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی مرکز اسلامی هامبورگ، ابراز داشت: جامعهالمصطفی، از برکات انقلاب اسلامی است که امروز پرچم نشر و بسط علوم اسلامی را در عالم بر دوش دارد. افتخار می‌کنیم که در خدمت همه عزیزانی باشیم که در اقصی نقاط عالم طالب فراگیری علوم اسلامی هستند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا