رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی : حضور ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب/ بازدید ۷۰ هیأت خارجی از این دانشگاه

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به حضور ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب گفت: حدود ۷۰ هیأت خارجی در یک سال و نیم گذشته از ۳۰ کشور جهان از دانشگاه مذاهب اسلامی بازدید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در یک نشست خبری که ظهر امروز (دوشنبه ۲۱ آبان ماه) در سالن اجتماعات این دانشگاه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد به تشریح عملکرد فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه مذاهب اسلامی در یک سال و نیم گذشته پرداخت و با تأکید بر اینکه دانشگاه متبوعش در ایجاد وحدت مذاهب اسلامی مؤثر بوده است، بیان داشت: امروز کار علمی و فرهنگی در نسل جوان بسیار مهم و اثرگذار است و اگر برخی جوامع اسلامی دچار انحراف شده‌اند، ناشی از جهل و خمودگی فکر و تعصبات نابخردانه آن‌ها است.

وی دانشگاه مذاهب اسلامی را یک فرصتی برای تحقق اهداف نظام دانست و افزود: زیرا این دانشگاه در پیشگیری از تکفیر بسیار تأثیرگذار است. به لحاظ نظری و علمی دانشگاه مذاهب که به دستور رهبری تأسیس شده است، پشتوانه نظری و علمی برای مجمع تقریب مذاهب اسلامی است.

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به اینکه دانشگاه مذاهب در راستای تنویر احکام تربیتی جامعه گام بر می‌دارد، ابراز داشت: اگر اتحاد از سوی دانشمندان، دانشگاهیان و عالمان جهان اسلامی ایجاد شود، جامعه اسلامی از آن بهره می‌گیرد و کشورهای اسلامی استفاده بهینه‌ای از پرتو ایجاد وحدت میان مذاهب می‌برند.

مسلمانان در قالب اشتراکات دینی در مقابل استکبارگران بایستند

وی ادامه داد: تحقق مأموریتی که خداوند در قرآن کریم بر عهده عالمان دینی قرار داده است، قدرت و جذبه‌ای برای مؤمنان ایجاد می‌کند. بنابراین اگر جامعه اسلامی بر اساس این آیه قرآن حرکت کند آرامش را به دست می‌آورد و برای رسیدن به این آرامش نیازمند وحدت همه جانبه هستیم.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: مسلمانان با گرایش‌های مختلف و نقطه نظرات گوناگون می‌توانند در قالب اشتراکات دینی که دارند در مقابل استکبارگران بایستند. در قرآن کریم تأکید بر تمسک و حبل الهی و اصول و مبانی مشترک شده است.

وی افزود: اکنون که در آستانه برگزاری کنفرانس وحدت در مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرار داریم، قطعاً کنفرانس وحدت می‌تواند وسیله‌ای برای ایجاد روابط همدلانه میان مسلمانان و یک نمایشی از اقتدار مسلمانان در برابر استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی باشد.

جهل و تعصبات نابخردانه موجب انحرافات جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام مختاری جهل، خمودگی فکر و تعصبات نابخردانه را موجب انحرافات در جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت:‌ اسلام دین رحمانی و منادی حیات و نشاط بخش است. اما برخی به عنوان دین خشن، غیرانعطاف پذیر و الگوی سکوت و سکون معرفی می‌کنند که این تفکرات، نشأت گرفته از استکبار جهانی است که رهبر انقلاب در نامه‌ای که به جوانان اروپایی داشتند نیز به این موضوع اشاره کردند.

وی سپس به اقدامات انجام شده در یک سال و نیم گذشته پرداخت و ادامه داد: در بدو ورود بنده به دانشگاه به لحاظ کمی و کیفی بخش خواهران دانشگاه مذاهب اسلامی رو به تعطیلی می‌رفت با یک کار جهادی و ضربتی جذب دانشجویان خواهر را آغاز کردیم و در حدود ۴۵ روز، ۱۱۸ نفر جذب دانشجو را داشتیم و در مهر ماه سال ۹۶ بود که توانستیم بخشی که رو به تعطیلی بود را احیاء کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به شعب این دانشگاه در شهرهایی مانند بندرعباس، سنندج، زاهدان، گرگان، بوشهر و قم خاطرنشان کرد: شعارهای وحدت آفرین انقلاب اسلامی تجلی‌گاهش در چنین دانشگاهی است که در این دانشگاه دانشجویان شیعه و سنی با یکدیگر همکلاس شده‌اند و اساتید مذهب شافعی یا امامیه برای دانشجویان تدریس می‌کنند و یا اینکه اساتید شیعه برای دانشجویان مذهب شافعی، حنفی و … تدریس دارند.

حضور ۱۲ ملیت در دانشگاه مذاهب/ بازدید ۷۰ هیأت خارجی از ۳۰ کشور جهان از این دانشگاه

وی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد مأموریت دانشگاه مذاهب اسلامی برون مرزی است، افزود:  در یک سال و نیم گذشته دانشجویان خارجی در حدود ۴۰ نفر و غالباً از کشورهای افغانستان و آفریقا بوده‌اند که آن‌ها هم با بورسیه الف وارد دانشگاه شده بودند و این بورسیه برای دانشگاه هزینه‌آور است.

حجت‌الاسلام مختاری ابراز داشت: در سال ۹۶ بیش از ۱۲۰ دانشجو از ۱۲ ملیت در دانشگاه حضور پیدا کردند و حضور آن‌ها از نظر کمی و کیفی توسعه یافت. از کشورهایی همچون سنگال، عراق، سوریه، لبنان و ایتالیا و … دانشجو داریم که در سه مقطع تحصیلی با تنوع قومیتی حضور داشته و کسب علم می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل تفاهم‌نامه‌های همکاری با بیش از ۳۰ کشور جهان داشته‌ایم و اغلب این تفاهم‌نامه‌ها که شامل تبادل دانشجو و برگزاری کلاس‌های زبان و … بوده است، عملیاتی شده است. راه‌اندازی سایت انگلیسی و عربی از دیگر فعالیت‌های ما در عرصه بین‌الملل بوده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به بازدید حدود ۷۰ هیأت خارجی در یک سال و نیم گذشته از ۳۰ کشور جهان از این دانشگاه گفت: از جمله مطالبات دولت عراق این است که این مدل دانشگاه در کشور آن‌ها نیز راه اندازی شود.  از جمله کشورهایی که ما با آن‌ها ارتباط مستمر داشته‌ایم کشور اندونزی است. در روسیه نیز اعضای هیأت علمی دانشگاه رودن به ایران آمدند و طبق تعاملاتی که صورت گرفت در هفته آینده شعبه‌ای از این دانشگاه بین ایران و روسیه راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: همچنین در اسفند ماه جاری کنفرانس «دین و مقابله با خشونت» یک دوره در روسیه و دور دوم آن در ایران برگزار شود. در حدود ۲۰ سال گذشته حدود ۱۳ یا ۱۴ جلد کتاب به چاپ رسیده است، اما در یک سال و نیم گذشته ۱۶ جلد کتاب به چاپ رسیده است و هشت جلد دیگر نیز در حال آماده‌سازی است.

منبع : فارس

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا