راه‌اندازی مرکز تخصصی فقه و صنعت ضروری است

مرکز پژوهش، آموزش و اعزام صافا وابسته به وزارت صنایع و معادن به منظور بهره‌مندی صنایع از تعالیم اسلامی و بستر سازی حضور تبلیغی روحانیت در صنعت، در قم افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در این مراسم که امروز در سالن اجتماعات اداره کل صنایع و معادن قم برگزار شد، گفت: با توجه به تعالیم دینی، انسان باید از صنعت، هنر، ادبیات و… به قرب خداوند برسد؛ از این رو نیاز است که این امکانات نیز در مسیر آموزه‌های اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سقای بی‌ریا ادامه داد: انسان با بهره‌گیری از امکانات و طبیعت، باید به خدا برسد، در این راستا لازم است که امکانات نیز اسلامی شود.

وی همچنین تأکید کرد: برای قرار گرفتن صنایع در مسیر تعالیم اسلامی، اهالی صنعت نیز باید معنویت را در وجودشان تقویت کنند و برنامه‌های خود را در تحقق تعالیم اسلامی تدوین کنند.

* نقش مبلغان در آشنایی صنعتگران با آموزه‌های اسلامی

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت به نقش مبلغان فعال در صنایع اشاره کرد و گفت: مبلغان نقش زیادی در آشنایی صنعت‌گران با آموزه‌های ناب اسلامی دارند؛ البته در این عرصه آنان باید با صنایع آشنایی داشته باشند تا برنامه‌های آنان تأثیرگذارتر شود.

وی در ادامه با استناد به روایتی از امام علی‌(ع) که ارزش انسان‌ را به اندازه کاری که به خوبی انجام می‌دهد، می‌دانند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم امتی را مورد سنجش قرار دهیم، باید به تولیداتی که دارند و نحوه انجام آن ارزیابی ‌شوند.

مسئول ستاد پژوهش، آموزش و اعزام «صافا» نیز در این مراسم با اشاره به رونق گرفتن فقه حکومتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: پس از پیامبر اسلام(ص) و امیرمؤمنان(ع)، فقه شیعی در حکومت جایی نداشت، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) این امر در جامعه احیا شد.

حجت‌الاسلام لقمان‌پور در تبیین اهداف و وظایف ستاد صافا خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی، پژوهش و تبیین رابطه دین و صنعت، ایجاد پیوست فرهنگی در تمامی صنعت‌ها، بهسازی صنعت و معدن و توجه به فرهیختگان از مهم‌ترین برنامه‌ها و وظایف این ستاد می‌باشد.

وی با اشاره به ارتباط این ستاد با حوزه و دانشگاه تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی فقه و صنعت در حوزه و راه‌اندازی مرکز آموزش روحانیون برای حضور آنها در صنعت، از جمله برنامه‌های ستاد صافا به شمار می‌رود.

* روحانیون به صنایع اعزام می‌شوند

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، مشاور فرهنگی وزیر صنایع و معادن در پایان اظهار داشت: اعزام مبلغ هم یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد است؛ به طوری که مبلغین به صورت کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای فعالیت تبلیغی به شرکت‌های صنعتی اعزام خواهند شد.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا