روضه‌های خانگی در آمریکا

در بعضی از شهرهای آمریکا که مسجد ندارند، چند خانواده با هم در منزلی جمع می‌شدند و برای سیدالشهداء علیه السلام عزاداری می‌کردند.

رئیس مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن گفت: امسال استقبال از آیین‌های عزاداری در جهان بیشتر از قبل بود و من یقین دارم که در آینده نزدیک، بیرق حسینی و عزای او ابعادی وسیع‌تر از زمان ما به خود بگیرد.

ندای «یا لثارات الحسین» جهانگیر می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین بحرینی با اشاره به شور حسینی در آئین‌های عزاداری در آمریکا افزود: همه تند بادهای مکر و حیله در مقابل نهضت حسینی رو به اضمحلال خواهد بود و به زودی روزگاری فرا میرسد که همه دنیا از این مصیبت می‌گدازد و ندای یالثارات الحسین سر خواهد داد و ندای "این الطالب بدم المقتول بکربلا" از همه جهان بلند خواهد شد

از ایالت‌های دیگر آمده بودند
وی یادآور شد: دو ـ سه دهه است که نام امام حسین (ع) در آمریکا طنین انداخته و موج این نام گستره بیشتری پیدا کرده و سال به سال جلوه گری بیشتری دارد. امسال عاشقان سیدالشهدا (ع) علیرغم همزمانی با ایام امتحانات دانش آموزان و نیز سردی هوای چند درجه زیر صفر در این مرکز حضور پیدا کردند و حتی بعضی از افراد از ایالتهای دیگر آمده بودند و هتل اجاره کرده بودند تا در برنامه‌های محرم الحرام این مرکز حضور داشته باشند زیرا یکی ازمهمترین مراکز مذهبی ایرانیان در آمریکا مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن است و در آمریکا برای مردم جایگاه شناخته شده‌ای است.

محافل خانگی عزاداری در آمریکا
رئیس مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن در خصوص آیین‌های عزاداری در سایر ایالت‌های آمریکا گفت: در آمریکا مساجد و مراکز متنوعی وجود دارد که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد مرکز ما هم تمام برنامه را به صورت آنلاین پخش می‌کرد و بعضی از برنامه‌ها به صورت زنده از تلویزیون ولایت پخش می‌شد که مورد استفاده مردمی که امکان حضور در مرکز را نداشتند قرار می‌گرفت.
در بعضی از شهرهای آمریکا که مسجد ندارند، چند خانواده با هم در منزلی جمع می‌شدند و برای سیدالشهداء علیه السلام عزاداری می‌کردند.

ویژه برنامه به زبان انگلیسی
وی که با پایگاه اینترنتی مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن گفت‌وگو می‌کرد، درباره فعالیت این مرکز برای غیر فارسی زبانان اظهار داشت: اکثر کسانی که در این مرکز حضور پیدا می‌کنند نسل اول و دوم و سوم از زبان فارسی هستند، اما فی الجمله برنامه‌های انگلیسی هم در مرکز وجود دارد، مثلاً روزهای شنبه برنامه‌های گروهی از نوجوانان تحت نام محبان فاطمه علیها السلام به زبان انگلیسی است یا برنامه‌های مدرسه دینی در روز یک شنبه انگلیسی است؛همچنین خطبه‌های نماز جمعه به زبان انگلیسی است و کلیه سخنرانی‌های فارسی هم همزمان به انگلیسی ترجمه می‌شود کما اینکه در بعضی از مناسبت‌ها هم سخنرانی انگلیسی وجود دارد.

عطش معنویت در آمریکا بیشتر شده است
حجت الاسلام والمسلمین بحرینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: آن چیزی که در سالهای زندگی در آمریکا یافته ام تشنگی معنوی درسرتاسر آمریکا مشهود است هر چه ابعاد پیشرفتهای دنیایی انسانی توسعه پیدا کرده عطش معنویت نیز بیشتر شده است، جامعه آمریکایی تشنه معنویت است و کتابهای مذهبی از جمله قرآن در صدر کتابهای در خواستی آمریکایی هاست. ایرانیانی هم که در این کشور زندگی می‌کنند از این قاعده مستثنی نیستند، اغلب آنها در خانواده‌هایی بوده‌اند که پایه‌های مذهبی داشته و با آمدن به آمریکا اکثر آنها به دلیل غربت احساس نیاز معنوی بیشتری پیدا کرده‌اند و حتی بعضی از آنها گفته‌اند که آنقدری که توفیق حضور در مراسم مذهبی اینجا را داریم در ایران نداشتیم افرادی که چند روزی را به عنوان مسافر از ایران به مرکز ما می‌آیند برایشان غیر قابل باور است که مردم با این جمعیت انبوه در مراسم‌های مختلف مذهبی شرکت می‌کنند.

افزایش مطالعه درباره اسلام در آمریکا
وی در خصوص مولفه‌های تبلیغ دینی در آمریکا گفت: بعد از یازده سپتامبر، شرایط هنوز به روال عادی بر نگشته و چیزی که ملموس است، اینکه مطالعه روی اسلام افزایش پیدا کرده است و تا مردم طالب نباشند شرایط برای تبلیغ اسلام فراهم نمی‌شود.

عرضه تبلیغی کمتر از تقاضاست
رئیس مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن ادامه داد: معتقدم در شرایط کنونی مطالبه برای تبلیغ اسلام، بیش از عرضه است، مثلاُ در همین محرم چقدر از مراکز و مساجد از وجود یک مبلغ بی بهره بودند لذا نیاز بیش از عرضه است؛ شهرهای متعدد نیازمند به روحانی مقیم هستند، انسجام سازمان یافته بین مراکز وجود ندارد و ما نیازمند تلاش برای وحدت بین همه مراکز اسلامی در آمریکا هستیم.
وی گفت: در آمریکا نسلی از شیعیان ایجاد شده که جوانان معتقد و علاقمند به مکتب اهل بیت علیهم السلام در بین آنها موج می‌زند؛ آنها هم در رابطه با اسلام پایبندی عمیقی دارند هم پرسشگرند که باید شرایطی فراهم شود تا به نیازهای دینی آنها پاسخ داده شود.
حضور فضلای حوزه علیمه قم در آمریکا و…
حجت الاسلام والمسلمین بحرینی در خصوص حضور فضلای حوزه علمیه قم در آمریکا ابراز داشت: شرایط حضور روحانی از حوزه علمیه قم به آمریکا مانند گذشته نیست و شرایط خاصی وجود دارد، از ط
رف دیگر روحانی که بخواهد در اینجا باشد، مشقت‌های زیادی را متحمل می‌شود، زیرا فضای زندگی اینجا تنگناهای خاص خود را بویژه برای یک روحانی دارد.به نظرم بهترین راه، تربیت روحانیونی از میان افراد جامعه اینجاست که هم با فرهنگ اینجا آشنا هستند هم زبان اینجا را می‌دانند، هم از نظر اقامت مشکلی ندارند و هم مصونیتهای لازم را دارند، لذا در این راستا افرادی در این سالها برای تحصیل علوم اسلامی اقدام نموده‌اند که ثمره عملی آن در آینده نمایان خواهد شد.
وی در عین حال تصریح کرد: البته معتقدم شرط حضور روحانی درسطح جامعه مخصوصا جوامعی مانند آمریکا، کسب نوعی جامعیت در علوم اسلامی است و صرف گذراندن مقدماتی از علوم اسلامی کافی نیست؛ یکی از مشکلاتی که در این کشور وجود دارد، حضور افراد سطح پایین بعنوان روحانی حتی در بعضی از تلویزیون‌ها است که ضررشان بیش از نفعشان است.

طرحی برای تربیت مبلغ آمریکایی
رئیس مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن گفت: طرحی که ما با آن مواجه‌ایم این است که افراد در حین تحصیل دانشگاهی، دوره ادبیات عرب، منطق و مقدماتی از اصول و فقه و تفسیر را در اینجا بگذرانند، بعد برای سطوح عالیه و دروس اختصاصی نسبت به مذاهب و ادیان دیگر در حوزه علمیه قم شرکت کنند.
وی ادامه داد: راه‌اندازی یک حوزه علمیه آنلاین از برنامه‌های بعدی ماست که از مدت‌ها پیش مد نظر بوده است، اما بدلایل متعدد هنوز اجرایی نگردیده است. بهر حال به نظر می‌رسد تلفیقی از آموزش حضوری، آنلاین و حضور در یکی از حوزه‌های علمیه ایران بتواند پاسخی به این کمبود باشد

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا