عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار: زمینه‎های گردشگری مذهبی تقویت شود

طبیعتاً وقتی زائران بیشتر شوند، زمینه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مذهبی هم بیشتر می‌شود و کسانی که در زمینه گردشگری زیارتی به سرمایه‌گذاری پرداخته‌اند، سرمایه آن‌ها منجر به سوددهی خواهد شد و این اقدام در ایجاد اشتغال هم مؤثر است.

به گزارش وسائل، کارآفرینی از جمله موضوعاتی است که موردزمینه‎های گردشگری مذهبی تقویت شود توجه همه مکاتب اقتصادی قرار گرفته است؛ چراکه نقشی تعیین کننده در حیات اقتصادی کشور‌ها و به ویژه در زمینه توسعه اشتغال و رشد اقتصادی دارد. در کشور ما به عنوان کشوری اسلامی و مذهبی، علاوه بر ضرورت تقویت کارآفرینی از بُعد متعارف آن، تقویت این بخش از اقتصاد کشور از جنبه مذهبی نیز دارای اهمیت است. در ایران، تاکنون استارت آپ‌ها و شتاب دهنده‌های متعددی در زمینه دینی و قرآنی شکل گرفته‌اند که برخی از آن‌ها به موفقیت و بازدهی نیز رسیده‎اند؛ هرچند که تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد و لازم است کارآفرینان دینی و مذهبی به ویژه در زمینه توسعه گردشگری مذهبی به میزان بیشتری مورد توجه و حمایت مسئولان اقتصادی کشور قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، کارشناس اقتصاد اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفتگویی، درباره وضعیت کارآفرینی در کشور و لوازم حمایت از کارآفرینان و استارت آپ‌ها و نقش آن‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: کارآفرینی بدین معنی است که شخصی قدرت مدیریت بالایی داشته باشد، اما بعضاً قدرت مالی لازم را نداشته باشد و کسی هم که توان مالی لازم را دارد، اما نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند، از وی حمایت می‌کند تا ایجاد اشتغال صورت گیرد. ما چنین اشخاصی را کارآفرین می‌دانیم.

 

جذب گردشگر نیازمند اقدامات فرهنگی است

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت جذب گردشگران خارجی اظهار کرد: در مجموع اگر می‌خواهیم در این حوزه کار کنیم باید زمینه‌های زیارت برای شیعیان را فراهم کرده و برای غیرشیعیان و غیرمسلمانان هم اقدامات فرهنگی لازم را انجام دهیم تا آنان هم جذب گردشگری در کشور ما شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: گردشگران غربی باید به صورت حساب شده و با اقدامات فرهنگی لازم جذب کشور ما شوند و در این صورت هم زمینه‌های گردشگری مذهبی و هم غیرمذهبی فراهم شده است. تفاوت ما با کشوری همانند ترکیه در این است که ترکیه صرفاً گردشگر می‎خواهد و اهداف دینی و معنوی را مد نظر ندارد، اما ما هم اهداف دینی را نسبت به زائران و هم اهداف فرهنگی را نسبت به گردشگران خارجی در نظر داریم؛ بنابراین باید گردشگری را توسعه دهیم که زمینه ایجاد درآمد و اشتغال فراهم شود.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا