فراخوان دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی مرکز تحقیقات مجلس خبرگان

حجت‌الاسلام عابدی نژاد از فراخوان دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی مرکز تحقیقات مجلس خبرگان خبر داد و هدف این همایش را در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی توصیف کرد.

به گزارش وسائل، حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد قائم مقام فراخوان دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی مرکز تحقیقات مجلس خبرگانمرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان، در نشست خبری فراخوان دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی مرکز تحقیقات مجلس خبرگان به تبیین فلسفه برپایی این همایش پرداخت و گفت: اهداف تأسیس انقلاب اسلامی تعقیب اهداف انبیای الهی است؛ بنابراین نخستین راه برای تحقق اهداف غایی انبیاء تأسیس نظام اسلامی بوده و باید با تحقق ولایت فقه در جامعه سنگ تمدن نوین اسلامی را بنا نهاد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید سه گام در جامعه نهادینه شود، گفت: تبیین و ترویج مبنای ماهیت و ابعاد نظام اسلامی از مأموریت‌های مرکز تحقیقات مجلس خبرگان است و نخستین محور همایش به موضوع اندیشه اسلامی اسلام اختصاص داده شده است که در آن اندیشه‌ها و ممیزات از دیگر نظام سیاسی روشن شود.

حجت‌الاسلام عابدی نژاد تحقق دولت اسلامی را گام دوم تمدن نویی اسلامی توصیف و ابراز کرد: باید نرم‌افزار‌های اداره جامعه اسلامی مبتنی بر خرد و عقلانیت و فقاهت تدوین و استنباط و اجرا شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان بیان کرد: تحقق دولت اسلامی، ساختار‌های نظام اجتماعی و اداری جامعه باید بر اساس فقه حکومتی اسلامی تدوین و ترویج شود و بدین جهت فقه حکومتی محور دیگر این همایش است.

وی تدوین فقه حکومتی را تمهیدی برای استنباط و تحقق دستیابی دولت اسلامی بیان کرد و گفت: باید فقه ساختار‌ها و نهاد‌های حکومتی، قواعد و سیاست‌های جوامع، نظامات متنوع: اجتماعی، سیاسی، اقتصادی شهرسازی اسلامی تدوین و ترویج شود.

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه محور سوم برای دستیابی تمدن اسلامی توجه به مناسبات اجتماعی است؛ ابراز کرد: این امر مبتنی بر نگرش دولت و مردم است؛ ما نمی‌توانیم به دولت سازی اسلامی بپردازیم بدون اینکه مناسبات اجتماعی بر اساس فقه اسلامی تنظیم و تدوین شود؛ به این جهت این مسئله محور سوم همایش حقوق عمومی در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش؛ به بیان اهداف اصلی و راهبردی این همایش پرداخت و گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی این است که به جامعه نخبگانی این توجه داده شود که محور و اولویت جهاد علمی در زمان کنونی از منظر سیاسی و اجتماعی بر این سه محور همایش است.

حجت‌الاسلام عابدی نژاد دومین هدف این همایش را شناخت سرمایه ­های علمی کشور توصیف و ابراز کرد: قصد داریم یک طلب نخبگانی در فضای عمومی کشور در زمینه فقه حکومتی به وجود آید و همچنین سرمایه علمی موجود شناسایی شوند و جبهه نخبگانی برای پیگیری اهداف عالی انقلاب به وجود آید.

قائم مقام مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان بیان کرد: هدف سوم بعد از شناسایی سرمایه علمی؛ هم‌افزایی و ارتباط پژوهشگران است تا جبهه واحدی برای تحقق تمدن نوین اسلامی شکل گیرد.

گفتنی است، پژوهشگران می‌توانند آثار و پایان‌نامه‌های خویش را تا پایان آبان ماه ۱۳۹۸ به دبیرخانه مجلس خبرگان، به آدرس قم، میدان رسالت، مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی ارسال کنند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا