مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان: هویت حوزه علمیه را علمیت تشکیل می دهد

آنچه هویت حوزه را تشکیل می دهد، علمیت آن است و نباید این موضوع را فدای مدرک گرایی کرد.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فرجام امروز در نشست صمیمی با طلاب مدرسه علمیه امام حسین (ع) با بیان این که امروز مسؤولیت حوزویان سنگین است و روحانیت باید همچون پیامبر (ص) خود را همراه و همدل مردم بدانند، به رحمت، رأفت و مهربانی رسول خدا (ص) اشاره و خاطرنشان کرد: مبلّغان آموزه های دینی باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ تمایزی بین آنان و مردم وجود ندارد و باید در خدمت جامعه باشند.

وی راه طلبگی را دشوار و در عین حال، شیرین و گوارا دانست و در ادامه به شرایط سخت تبلیغی و عزاداری در کشورهایی مانند پاکستان اشاره و اظهارداشت: مطمئناً دفاع از ارزش ها و اعتقادات در برابر دشمن ارزشمندتر و دارای اجر مضاعفی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام با بیان این که بر خلاف گذشته، امروز همه شرایط برای تبلیغ آموزه های دینی و معارف قرآن و اهل بیت (ع) فراهم است، تصریح کرد: اگر نتوانیم از این شرایط استفاده کنیم، هیچ عذری نزد خدای متعال نخواهیم داشت.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در ادامه سخنان خود به سؤالات نمایندگان طلاب پاسخ داد و درباره تفاوت حوزه و دانشگاه، گفت: یکی از تفاوت های حوزه علمیه در مقایسه با دانشگاه، صاحب نظر بودن طلاب در مسائل مختلف است.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان بر حضور چهره های تأثیرگذار برای تغییر مدل زندگی طلبه ها در زمینه های اخلاقی تأکید کرد و با اشاره به تأثیر اجتماع، رسانه ها و … در محیط زندگی افراد، یادآورشد: اگر بتوانیم طلاب سطوح دو و سه را در فضای حوزوی حفظ کنیم، برای تبلیغ آموزه های دینی و ارائه مفاهیم ارزشی، به شیوه بهتری عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پیشنهادی درباره نحوه پذیرش طلبه و ارزیابی طلاب و نیز توجه به نخبگان، اظهارداشت: باید به دنبال شیوه های پذیرفته شده و سیره عقلاء بود تا بتوان در برنامه ریزی ها تمام نقطه نظرها را بررسی نمود.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در ادامه به فعالیت ۷ گروه علمی ادبیات عرب، فقه و اصول، حکمت و کلام اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی، علوم و معارف قرآنی، علوم و معارف حدیث و تاریخ اسلام اشاره و با بیان این مطلب که اکثر اعضای این گروه ها منتخب اساتید و شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان هستند، گفت: با راه اندازی این گروه ها، ۵۰ استاد حوزه علمیه خراسان در روند برنامه ریزی ها قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام افزود: شورای مدارج علمی این حوزه نیز فعالیت خود را آغاز نموده که در گروه های علمی آن، نویسندگان و اساتید این حوزه حضور دارند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی راجع به محدودیت مراکز و مؤسسات تخصصی در مشهد، با بیان این مطلب که نباید تعدد مراکز تخصصی ملاک ارزیابی ها و مقایسه قرارگیرد، گفت: این مؤسسات و مراکز بر اساس احساس مسؤولیت، توسط افراد مختلف راه اندازی شده و مطمئناً مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان از مراکز و مؤسسات تخصصی حمایت می کند.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان یکی از تحولات حوزه علمیه خراسان را در زمینه آموزش اساتید تمام وقت عنوان و بر افزایش شیوه های تدریس و برگزاری کارگاه های ضمن خدمت اساتید تأکید کرد.

وی در ادامه با تأکید بر راه اندازی کتابخانه تخصصی در حوزه علمیه خراسان، خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت های سالانه این حوزه، تأمین کتاب های مورد نیاز و تجهیز کتابخانه­ های مدارس است.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سؤالی درباره کاربردی نبودن علوم حوزوی، بر تقویت سطح یک حوزه تأکید کرد و اظهارداشت: علوم حوزوی و علوم انسانی با دانش تجربی متفاوت است و در واقع طلاب علوم دینی در شش پایه ابتدایی تحصیل خود به فراگیری علوم پایه می پردازند و در سطوح بالاتر و امور تبلیغ، تدریس، تحقیق و … از آن استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرجام در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت حفظ سنت های حوزه در مدارس تحت برنامه سطوح دو و سه، یادآورشد: این مدارس که از سال تحصیلی جدید راه اندازی شده است به معنی محدود شدن طلاب در انتخاب استاد و مکان تحصیل نیست بلکه علاوه بر معرفی چهار مدرسه تحت برنامه در مناطق مختلف مشهد، طلاب می توانند حتی دروس خود را در مکان های دیگر فرابگیرند و تنها حضورشان را اعلام نمایند.

وی توضیح داد: در این روش جدید، برای هر ماده درسی در یک مدرسه، چند استاد حضور دارند و طلبه یک ماه فرصت دارد استاد خود را انتخاب نماید.مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این مطلب که حوزه علمیه خراسان قصد محدود نمودن طلاب سطوح دو و سه را ندارد، گفت: هدف از راه اندازی مدارس تحت برنامه در این سطوح، منظم نمودن فعالیت های آموزشی طلاب می باشد.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان این که اگر مدرک گرایی در حوزه علمیه به عنوان یک هدف تلقی شود، کار اشتباهی است، اظهارداشت: تصدیق اجتهاد، اجازه نقل روایت، اجازه ورود به مباحث وجوهات و … نوعی مدرک و سند علمی برای روحانیون می باشد که از قدیم در حوزه علمیه رواج داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام تصریح کرد: آنچه هویت حوزه را تشکیل می دهد، علمیت آن است و نباید این موضوع را فدای مدرک گرایی کرد.

وی به برگزاری همایش های تجلیل از بزرگان حوزه علمی
ه خراسان در سال های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این گونه همایش ها موجب شناساندن و معرفی نقش مؤثر اساتید و بزرگان حوزه، انتقال تجربیات آنها و جلوگیری از ایجاد گسست بین طلاب و علما می شود.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سؤالی درباره آموزش تفسیر قرآن کریم و مهارت های تخصصی تحصیل برای طلاب و روحانیون، راه اندازی ستاد تفسیر حوزه علمیه خراسان و طراحی دوره کامل تفسیر قرآن کریم برای طلاب سطوح یک تا سه را از جمله افتخارات این حوزه برشمرد و گفت: برگزاری جشنواره ها، مسابقات و همایش های مختلف و تشویق و ترغیب طلاب بر حفظ قرآن کریم از دیگر برنامه های این حوزه می باشد.

وی افزود: برای طلاب و روحانیون ۱۰ مهارت روش تندخوانی، مطالعه، تحقیق، رایانه و … نیز طراحی شده و کارگاه های مربوطه برگزار می شود.

گفتنی است در این جلسه که از ساعت ۷ صبح آغاز و به مدت سه ساعت بطول انجامید، بیش از ۱۲۰ نفر از طلاب مدرسه علمیه امام حسین (ع) حضور داشتند.

این مدرسه از سال ۱۳۶۰ واقع در کوچه چهارباغ آغاز به کار کرده و هم اکنون ۱۵۰ طلبه در سه سطح یک، دو وسه در این مدرسه به فعالیت علمی مشغول می باشند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا