مسیر طلبه استارتاپی برای طلبه‌ها

استارتاپ «مسیر‌طلبه» توسط سید‌حمید فتاحی‌معصوم بنیانگذاری شده است.

سید‌حمید فتاحی متولد سال ۱۳۶۲ در شهر مشهد است. او در سال ۱۳۸۰ وارد حوزه علمیه شده و در سال۹۰ سطح سه حوزه را در رشته فقه و اصول به پایان رسانده است. او همچنین کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق را در دانشگاه خوانده و در حال حاضر مشغول تحصیل در درس خارج و تدریس در سطح یک و دو حوزه علمیه است. مسیر طلبه یکی از استارتاپ های شتابدهنده فردوسی در مشهد است.


ایده مسیر طلبه چطور شکل گرفت؟

ما به این دلیل که خودمان در حوزه رشد کرده بودیم، با نیازها و دغدغه‌های حوزویان و همچنین معضلات و مشکلاتی که دامنگیر بسیاری از طلاب است، آشنا بودیم. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی طلاب جوان، سردرگمی در انتخاب رشته، هدف و زمینه خدمات‌ آنها به جامعه بود. همین خلأ باعث شکل‌گیری ایده‌‌ مسیر طلبه شد که خوشبختانه توانست به سرعت جای خود را در حوزه علمیه پیدا کند. استارتاپ مسیر طلبه ایجاد شد تا دغدغه‌های طلاب را در زمینه آموزش مهارت‌های دوران طلبگی برطرف کند.

قبل از اینکه استارتاپ مسیر طلبه را راه‌اندازی کنید، مشغول چه کاری بودید؟

قبل از ورود به دنیای پرهیجان کار‌آفرینی و استارتاپ مشغول درس و بحث بودم و البته پیش از راه‌اندازی این استارتاپ در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت در پارک علم و فناوری خراسان به مدت ۳سال ‌روی یک استارتاپ دیگر کار کردیم. آن استارتاپ اپ و مپ نام داشت و در حوزه گردشگری و زیارت فعالیت می‌کرد و اتفاقا روند موفقیت‌آمیزی هم داشت اما به دلیل دغدغه زیادی که نسبت به حوزویان داشتم، از آن شرکت جدا شدم و استارتاپ مسیر طلبه را ایجاد کردم.

برای هزینه‌هایی مثل محل استقرار تیم، تولید محتوا، از طرف شتاب‌دهنده فردوسی حمایت شدیم، اما اکنون برای برداشتن گام توسعه‌ای خود تقریبا نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم

خدماتی که مسیر طلبه به طلاب ارائه می‌دهد، چه مواردی را در‌برمی‌گیرد؟

کار اصلی استارتاپ مسیر طلبه تولید محتوای مورد نیاز طلاب برای انتخاب مسیر صحیح طلبگی و کارآمدسازی آنان برای رسیدن به موفقیت در راستای انجام رسالت‌های طلبگی است. خدمات ما در حوزه آموزش مهارت‌های ویژه توانمندسازی طلاب در عرصه ارائه خدمات اجتماعی و اداری است. البته دریافت این خدمات سه مرحله پیش‌نیاز دارد که در این زمینه نیز کلیه اطلاعات لازم را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

خدماتی که ما به طلاب ارائه می‌دهیم، از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که بخش اول مربوط به هدایت تحصیلی و شغلی طلاب و بخش دوم آن سامانه مهارت‌آموزی طلاب است. در بخش اول که مربوط به هدایت تحصیلی و شغلی است، طلاب از سه مسیر خدمات را دریافت می‌کنند؛ اول خودشناسی بر اساس مدل mbti، دوم آشنایی با اهداف و رسالت‌های پیش‌روی طلاب و سوم معرفی کلیه رشته‌ها و مراکز تخصصی و دانشگاه‌های حوزوی.

بخش دوم نیز سامانه مهارت‌آموزی طلاب است که از موضوعات مختلفی مانند مهارت‌های عمومی، مهارت‌های تخصصی، تکنیک‌های مهارتی و مقالات انگیزشی، آموزشی تشکیل شده است. این مهارت‌ها شامل محتواهای آموزشی در قالب‌های مختلفی همچون متن، صوت، ویدئوهای آموزشی و همچنین پادکست‌ها و موشن‌گرافیک‌های آموزشی ارائه است. از محتواهای ارائه‌شده آزمون آنلاین گرفته ‌و در پایان گواهی شرکت در دوره صادر می‌شود که مورد تایید مرکز نوآوری و شکوفایی حوزه علمیه خراسان است.

از چه زمانی کار خود را آغاز کردید؟

تعیین ماموریت استارتاپ ما از اوسط سال‌۹۶ آغاز و رونمایی از آن انجام شد. البته ما کار خود را از سال‌۹۵ شروع کردیم و با برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی حضوری در مدارس علمیه، خود را به طلاب معرفی کردیم و بعد از تشکیل تیم و تدوین چشم‌انداز ۵ساله کار خود را به طور رسمی آغاز کردیم.

سرمایه اولیه‌تان برای شروع کار چقدر بود؟

ما فعالیت خود را در شتاب‌دهنده فردوسی و با همان سرمایه اولیه‌ای که شتاب‌دهنده در اختیار‌مان قرار داد، شروع کردیم. برای بسیاری از هزینه‌ها مثل محل استقرار تیم، تولید محتوا، برگزاری کلاس‌ها و سایر هزینه‌های مصرفی از طرف شتاب‌دهنده فردوسی حمایت شدیم، اما اکنون برای برداشتن گام توسعه‌ای خود تقریبا نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم تا بتوانیم کسب‌و‌کار خود را گسترش دهیم.

از زمانی که استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید، چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

تاکنون بیش از ۱۰‌هزار نفر در دوره‌های آموزشی حضوری ما شرکت کرده‌اند. در مسیر طلبه بیش از ۱۰هزار برگه و مستند تست شخصیت‌شناسی وجود دارد که در نوع خود آمار قابل توجهی است و همین موضوع باعث شده تا سایت ما بازدید قابل توجهی به خصوص در میان حوزویان داشته باشد.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

فروش دوره‌های‌مجازی، دریافت حق عضویت در سایت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضوری، ارائه مشاوره‌های تخصصی و همچنین فروش محصولات فیزیکی متناسب با محتوای سایت، موارد اصلی کسب درآمد ماست.

از وقتی که استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید، چقدر فروش داشته‌اید؟

گردش مالی سالانه ما نزدیک به ۱۰۰‌میلیون تومان است که با توجه به هزینه‌های انجام‌شده، خوشبختانه موفق شدیم ضمن جبران هزینه‌ها،‌ سود هم داشته باشیم.

برای معرفی استارتاپ خود و اینکه بیشتر شناخته شوید، چه کارهایی را انجام دادید؟

دوره‌های آموزشی و انگیزشی زیادی را به صورت رایگان در جمع‌های طلبگی و در مدارس علمیه که مشتریان بالقوه ما در آنجا یافت می‌شوند، برگزار کردیم. روی سئوی سایت‌مان به طور تخصصی و برنامه‌ریزی‌شده کار کردیم. بزرگان زیادی را با فعالیت خود آشنا کردیم تا آنها، ما را در مجامعی که حضور می‌یابند، معرفی کنند. از فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام استفاده کردیم و با ارائه محتواهای جذاب سعی در جذب مخاطب کردیم.

مهم‌ترین چالش پیش‌روی شما از وقتی که کارتان را شروع کردید، چه چیزی بوده؟

ما برای اینکه بتوانیم محتوای متناسب با ذائقه مخاطب تولید کنیم، نیاز به متخصصانی داریم که فضا و ذائقه طلبگی و ادبیات آن را بشناسند، اما واقعا در این حوزه کمبودهای زیادی داریم. از طرفی در حوزه علمیه وجود متخصص برای مهارت‌آموزی تقریبا نزدیک به صفر است و از سوی دیگر، افراد متخصص با ادبیات و فضای حاکم بر حوزه آشنا نیستند. کمبود متخصص مهارت‌آموزی آشنا با فضای حوزه اصلی‌ترین چالش ما از ابتدا تاکنون بوده است.

 


منبع: هفته‌نامه استارتاپی شنبه

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا