پیشنهاد آیت‌الله نوری‌همدانی بر تشکیل «مجمع علمای مشهد و قم» برای حل مشکلات تعلیم و تربیت

آیت‌الله نوری همدانی ضمن تأکید بر ارتباط علما و حوزه‌های علمیه با یکدیگر تصریح کرد: ارتباط حوزه‌ها بسیار مهم است نه ‌تنها قم [بلکه] با نجف که در جامعه اثر مرتبط باشد. کسانی که در راه علم گام برمی‌دارند با هم مرتبط باشند. سالی چند مرتبه یک مجمع تشکیل دهید. شما از قم دعوت کنید و بیایند مشهد و ما هم از شما دعوت می‌کنیم و مشکلات را حل کنیم و کیفیت تعلیم و تربیت در نظر بگیریم.

آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مسئولیت علما را نسبت به سایر اقشار جامعه مسئولیتی سنگین دانست که در مسیر امتداد مسئولیت انبیا و ائمه علیهم السلام است و در این مسیر لازم است اصولی را مورد توجه قرار داد.

ایشان اصل اول را اخلاص حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: هر فردی که به حوزه‌های ما قدم می‌گذارد باید با این نیت قدم بگذارد و این روحیه را در گام اول در طلاب محترم ایجاد کنید.

آیت‌الله نوری همدانی اصل دوم را جدیت اراده ذکر کرد و نرسیدن افراد سست و تنبل به مقامات عالی را از تبعات سستی برشمرد و گفت: کار شما بسیار حساس و مهم است، تربیت فقها و طلاب باسواد کار آسانی نیست و این کار شما است.

ایشان کمبود عالم در کشور را از جمله مشکلات جامعه برشمرد و گفت: در هر نقطه مسکونی [باید] یک فقیه عالم به زمان باشد، پرهیزکار باشد طبیب، امیر خیّر متاع، یک امیر خیراندیش باشد. با توجه به این مشکلات مملکت ما، الان کمبود زیاد داریم.

این مرجع تقلید سومین اصل را توجه به معنویات برشمرده و گفت: کسی که در این راه قدم می‌گذارد باید فکرش این باشد که به معنویات توجه داشته باشد.


لزوم ارتباط حوزه‌های علمیه با یکدیگر

ایشان ضمن تأکید بر ارتباط علما و حوزه‌های علمیه با یکدیگر تصریح کرد: ارتباط حوزه‌ها بسیار مهم است نه ‌تنها قم [بلکه] با نجف که در جامعه اثر مرتبط باشد. کسانی که در راه علم گام برمی‌دارند با هم مرتبط باشند. سالی چند مرتبه یک مجمع تشکیل دهید. شما از قم دعوت کنید و بیایند مشهد و ما هم از شما دعوت می‌کنیم و مشکلات را حل کنیم و کیفیت تعلیم و تربیت در نظر بگیریم.

آیت‌الله نوری همدانی ضمن تأکید بر استفاده از صحیفه نور امام خمینی (ره) فرمود: صحیفه نور امام در عرصه فقه مطالب فقهی زیادی دارد و کار ما سنگین و زیاد است و از خداوند توفیق بخواهیم که بتوانیم مسئولیت را که به عهده گرفتیم انجام دهیم انشاالله.

ایشان در بیان داشت: دنیای امروز دنیایی است که هر کسی درس می‌خواند باید به دین و به دنیا توجه داشته باشد، به مشکلات در کل دنیا [توجه داشته] و پاسخگو باشد. امروز هر فقیه و طلبه باید مبارز هم باشد. کسانی که می‌گویند دین از سیاست جدا است به درد نمی‌خورند. امروز بایستی هم ما فقیه باشیم هم مبارز باشیم.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا