چرا در تولید علوم انسانی اسلامی دانشگاه‌ها مؤاخذه نمی‌شوند/ توقف ۵۰ درصدی برنامه‌های پژوهشی حوزه

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه فعالیت حوزه علمیه در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی و با وجود کمبود بودجه، مجاهدانه بوده است، تصریح کرد: چرا کسی از دانشگاه‌ها که بودجه‌های کلانی دارند و کار چندانی انجام نداده‌اند در این مورد پرسش و مؤاخذه نمی‌کند.‌

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، امروز، اول بهمن ماه، در نشست خبری همایش کتاب سال حوزه گفت: سیاست معاونت پژوهش حوزه تعمیق و ارتقای پژوهش‌های اسلامی در راستای مسائل و نیاز‌های نظام و جامعه و نیاز‌های علمی خود حوزه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه اظهار کرد: شاید محوری‌ترین امری که باید اتفاق بیفتد این است که روحیه خلاقیت، نوآوری و تفکر در حوزویان تقویت شود و مهارت‌های پژوهشی در میان حوزویان ارتقا یابد و از جهت محتوا هم دانش‌هایی که فرامی‎‌گیرند متناسب با آن رسالت اصلی یعنی گسترش فرهنگ دینی و پاسخ به مسائل نظام و جامعه باشد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های متعددی در حوزه داریم، البته برخی برنامه‌ها باید در حوزه آموزش اجرا شود، ولی نتایج آن در پژوهش حاصل می‌شود؛ لذا بحث آموزش پژوهش‌محور که امری اساسی و بلندمدت است بسیار مورد توجه باید باشد و در سالیان اخیر نیز بوده است.

میرمعزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی معاونت پژوهش، ارتقا مهارت‌ها و تدوین مقالات و تقریرات علمی توسط استادان و محققان است افزود: حدود ۵ هزار استاد حداقل در سراسر کشور در سطوح مختلف داریم و برنامه برای ارتقای مهارت پژوهشی آنان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ درس خارج فقه در سراسر کشور داریم، اظهار کرد: تعداد زیادی از فضلا در این دروس داریم و سیاست‌هایی برای اینکه این دروس ناظر به نیاز‌های روز باشد طراحی شده است.

میرمعزی با بیان اینکه بحث فقه معاصر در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: از نیمه‌های سال قبل دروس خارجی که به مسائل مستحدث و مورد نیاز نظام می‌پردازند تأسیس و حمایت می‌شوند همچنین برنامه جامع پژوهشی برای محققان و فضلا در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش حوزه همایش کتاب سال را یکی از برنامه‌های اساسی پژوهشی حوزه بر شمرد و تصریح کرد: این جشنواره برای ارتقا و توسعه پژوهش‌های خوب و مناسب در عرصه علوم اسلامی است و امسال نیز بیستمین همایش به همراه دومین دوره مقالات علمی پژوهشی برگزار خواهد شد.

ستاره‌دار شدن دروس خارج

میرمعزی بیان کرد: دبیرخانه فقه معاصر تأسیس شده و مأموریت آن این است که فقه را در مسائل مستحدث و جدید گسترش دهد و منجر به رسمی شدن این دروس شود، از این رو دروسی که به مسائل مستحدث بپردازند به عنوان دروس ستاره‌دار معرفی و امتیازاتی برای آنان قائل می‌شویم.

وی ادامه داد: امسال به صورت آزمایشی ۲۰ درسی که به این دروس می‌پردازند مورد توجه و حمایت قرار گرفته‌اند؛ همچنین برای استادانی که می‌خواهند وارد موضوعات جدید شوند آمادگی داریم تا یک کارگروه پژوهشی برای آنان تعریف و از آن حمایت کنیم. همچنین در موضوع‌شناسی تیم‌های تحقیقاتی تشکیل داده‌ایم تا موضوعات را در اختیار حوزه قرار دهند.

وی همچنین در مورد صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: این صندوق تأسیس و ریل‌گذاری شده، ولی با توجه به وضعیت حوزه و محدودیت بودجه سرمایه چندانی در صندوق نیست و کار عمده‌ای نمی‌توانیم صورت بدهیم همچنین در اثر کاهش بودجه حوزه، بودجه بسیاری از برنامه‌های پژوهشی حوزه منتفی شده و برنامه‌ها زمین مانده و منتظریم تا امکانات لازم فراهم شود.

چرا دانشگاه جوابگو نباشد؟

معاون پژوهشی حوزه با اشاره به حمله و تهاجم لفظی برخی افراد به حوزه در کم‌کاری در تولید علوم انسانی اسلامی بیان کرد: نظام اسلامی ما چون قصد دارد که نظام را بر مبنای اسلامی مدیریت کند این بحث برای او حیاتی است؛ در این فرایند دو نهاد علمی دانشگاه و حوزه فراروی ما است، ولی سؤال این است که آیا رسالت تولید علوم انسانی اسلامی، رسالت همه نهاد‌های علمی است یا فقط رسالت حوزه علمیه قم؟ آیا انتظار داریم میلیارد‌ها میلیارد بودجه سمت دانشگاه برود و میلیون‌ها دانشجو در دانشگاه باشند، ولی دانشگاه‌ها هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشته باشند و این همه بودجه بیت‌المال صرف تولیدات الحادی علوم انسانی باشد؟.

میرمعزی ادامه داد: در این طرف حوزه‌ای که کمترین بودجه را دارد و بیشترین جهاد را کرده همیشه مورد مواخذه است؛ الان بسنجیم که خروجی حوزه در تولید علوم انسانی اسلامی چه مقدار است و خروجی دانشگاه چقدر بوده است؟ در چند روز آینده نمایشگاهی در دانشگاه تهران با هدف نشان دادن آثار منتخب حوزه در علوم انسانی و اسلامی داریم و تنها ۱۲ مؤسسه حوزوی این آثار را به نمایش خواهند گذاشت که حدود چهار هزار اثر است و ۱۳ جلد کتاب‌شناخت آن نیز آماده شده است.

معاون پژوهش حوزه تصریح کرد: بودجه حوزه با حدود ۶۰۰ مدرسه و ۷۰ مرکز تخصصی و پژوهشی به اندازه کمتر از بودجه دانشگاه تهران است و آن وقت حوزه را با این امکانات کم در تولید علوم انسانی اسلامی مورد مواخذه قرار می‌دهند.


منبع: ایکنا

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا