دیدار رئیس سازمان امور دینی ترکیه با رییس شورای عالی و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نشست دو جانبه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هیأت سازمان امور دینی کشور ترکیه باحضور آیت الله تسخیری، آیت‌الله اراکی و علی ارباش رئیس سازمان امور دینی ترکیه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

نشست دو جانبه آیت‌الله اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی  با علی ارباش رئیس سازمان امور دینی کشور ترکیه و هیأت همراه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

تقدیر از آیت‌الله اراکی برای سخنرانی در قزاقستان

در این دیدار ارباش طی سخنانی ضمن تقدیر از آیت الله اراکی برای برگزاری این نشست گفت: دو ماه پیش با آیت‌الله اراکی دیداری در قزاقستان داشتیم که در آنجا ایشان سخنرانی خوبی داشتند و توصیه کردند که درباره تروریستهای سیاسی و اقتصادی صحبت کنند که صحبت بسیار به جایی بود.

وی با اشاره به سفر شش روزه خود به قطر، اردن و ایران، گفت: امیدوارم جلسه مذکور گامی رو به جلو در روابط بین مجمع تقریب و سازمان دیانت ترکیه باشد. همچنین سلام رئیس جمهور ترکیه آقای اردوغان را به شما ابلاغ می‌کنم.

تروریسم، اسلام‌هراسی، فقر، جنگ، جهالت و … مشکلاتی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم

ارباش با اشاره به مشکلات امروز جهان اسلام گفت: ما مشکلات داخلی و خارجی زیادی داریم، از جمله تروریسم، اسلام‌هراسی، فقر، جنگ، جهالت و … و باید به عنوان علمای دو کشور باید در رفع این مشکلات تلاش کنیم.

علمای اسلام دربرابر مشکلات مسلمانان مسئول هستند

رئیس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف در بین مسلمانان گفت: ما به عنوان علمای اسلام باید در راستای حل مشکلات مسلمانان گام برداریم و بدانیم که ما در قبال خونهایی که در سرزمین‌های اسلامی ریخته می‌شود مسئولیم. همچنین امروز مشکل فلسطین اشغالی یکی از مشکلات جهان اسلام است که ما در برابر آن مسئولیم.

وی در پایان به معرفی اعضای ۱۶ نفره هیأت ترکی پرداخت.

آیت‌الله تسخیری در دیدار رئیس سازمان امور دینی ترکیه بااشاره به سابقه تاریخی روابط دینی ایران و ترکیه گفت: باید علمای دو کشور برای حل مشکلات جهان اسلام گام بردارند.

همکاری علمای ایران و ترکیه پیشینه تاریخی دارد

در این دیدار آیت‌الله محمدعلی تسخیری در با اشاره به همکاری‌های دو کشور گفت: رابطه ما با سازمان دیانت ترکیه رابطه قوی و محکمی است که امیدوارم ادامه پیدا کند. همچنین تاریخ شاهد همکاری علمای ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف بوده است.

آیت الله تسخیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علمای اسلام مقام رفیعی دارند، عالم مرجع دینی امت است و یکی از مسلمات فقه اسلامی این است که حاکم در جهان اسلام باید فقیه باشد.

علمای دو کشور با همکاری در راستای مشکلات جهان اسلام گام بردارند

وی ضمن ابراز امیدواری برای اثر مثبت این دیدار‌ها برجهان اسلام گفت: ترکیه در تاریخ حمایت‌هایی از جهان اسلام و هدایت تمدن اسلامی داشته و امیدوارم همکاری استراتژیک ایران و ترکیه ادامه یابد. همچنین امیدوارم با همکاری علمای دو کشور  بتوانیم مشکلات امت اسلام را حل کنیم.

در ادامه منوچهر متکی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به انجام بندهای تفاهم‌نامه‌ قبلی از جمله این دیدار و ملاقات با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: برگزاری کنفرانس مشترک وحدت بخش دیگری از این تفاهم‌نامه است که انشالله برگزار خواهد شد.

همکاری در زمینه دیدار علما و بورسیه دانشجویان

متکی با بیان اینکه ما در دیدارهای قبلی بر لزوم تشکیل هیأت‌های علمایی تأکید کرده بودیم، تصریح کرد: در بحث ارتباط و مسئولیت علما باهم قرار شد سالی یکبار ۱۰ نفر از علما در این زمینه بتوانند با یکدیگر دیدار داشته و تعدادی از دانشجویان علوم دینی نیز بورسیه شوند که در حال حاضر این امر در دانشگاه مذاهب اسلامی انجام می‌شود.

وی ترجمه کتب‌ و ارسال آن برای سازمان دیانت را بخشی دیگر از این توافق برشمرد و گفت: ما همچنین توافق کردیم فصل‌نامه مشترکی در زمینه تقریب و مذاهب اسلامی داشته باشیم که هر سه ماه یک بار منتشر شود.

امضای تفاهم‌نامه مشترک به عنوان نقشه راه آینده

متکی با تأکید بر اینکه این محورها باید در دستور کار هیأتی که قرار است تشکیل شود، قرار گیرد ادامه داد: سال گذشته ما با مقامات تقریبی، مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و انشالله امسال امضای تفاهم‌نامه مشترک را برای این طرح به عنوان نقشه راه آینده داشته باشیم.

وزیر اسبق امور خارجه همچنین یادآور شد: ما با حمایت‌های مسئولان مربوطه از جمله آیات اعرافی و تسخیری فعالیت‌های دینی این‌چنینی را دنبال می‌کنیم.

در این نشست آیت‌الله اراکی ضمن خیرمقدم به هیأت ترکیه‌ای گفت: هنوز در جشن‌های میلاد پیامبر (ص) هستیم و امید است این میلاد منشاء خیر و برکت و وحدت برای جهان اسلام باشد.

نقش محوری ایران و ترکیه در تمدن اسلامی

وی اتحاد دو کشور ایران و ترکیه را سبب حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: این دو کشور می‌توانند با اتحاد بسیاری از مشکلات را در جهان اسلام حل و وحدت حقیقی را ایجاد کنند. همچنین در قرون گذشته تمدن اسلامی از این دو کشور به سایر کشورها صادر شده و ایران و ترکیه نقش محوری در تمدن اسلامی در قرون گذشته‌ داشته‌اند.

ضرورت تشکیل هیأتی از علمای ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگ و فعالیت‌های کشورهای اسلامی تأثیر گرفته از تمدن اسلامی است، گفت: ما اگر بتوانیم به طرحی مشترک از تمدن اسلامی دست پیدا کنیم، گام بزرگی در ایجاد این تمدن برداشته‌ایم. البته در این زمینه قبلاً همکاری‌هایی داشتیم که بهتر است ادامه پیدا کند.

وی به همکاری‌های مشترک با ریاست سابق امور دینی ترکیه اشاره کرد و گفت:‌ پیش از این دیدارهای متعددی با رئیس سابق امور دینی ترکیه داشتیم و در اجلاس مفصلی که با آنها و دیگر علمای کشور ترکیه داشتیم توانستیم به توافقاتی دست پیدا کنیم. همچنین مقرر شد هیأتی مشترک تشکیل شود تا راه حل مشترک برای حل مشکلات جهان اسلام و تدوین طرحی برای تمدن مشترک اسلامی به دست آوریم.

لزوم تشکیل کمیته‌ای مشترک برای ادامه همکاری‌های دو کشور

آیت‌الله اراکی با ارائه پیشنهادی مبنی بر ادامه همکاری‌ها گفت: امیدوارم در صورت موافقت آقای ارباش شورای علمایی که پیش از این تشکیل شده بود به فعالیت خود ادامه دهد و پیشنهاد می‌کنیم کمیته‌ای مشترک در این زمینه تشکیل شود تا ضمن ادامه فعالیت‌های قبل زمینه‌ همکاری‌های بیشتر را فراهم کند.

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا